آرشیو چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۹
خودرو
۱۶
نگاه ویژه

مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد

دنیای اقتصاد: شورای رقابت سرانجام مجوز افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان را اعلام کرد و این در شرایطی است که درصد اعلام شده تقریبا یک سوم رقمی است که خودروسازان و قطعه سازان به دنبال آن بودند.

آن طور که رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده، به طور متوسط، محصولات مشمول قیمت گذاری ایران خودرو مجوز افزایش 18/ 7 درصدی را دریافت کرده اند و سایپا نیز می تواند به طور متوسط افزایش 01/ 7 درصدی را برای خودروهای خود اعمال کند. رضا شیوا همچنین گفته که به مدیران خودرو (یکی از خودروسازان بخش خصوصی) نیز مجوز افزایش 62/ 5 درصدی قیمت محصولاتش داده شده است. به گفته وی، خودروسازان می توانند از ابتدای تیرماه امسال، مجوزهای داده شده را اعمال و قیمت محصولات خود را مطابق با درصدهای اعلامی افزایش دهند.

تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت حداکثر 18/ 7 درصدی خودروهای داخلی در حالی است که فعالان صنعت خودرو به خصوص قطعه سازان انتظار داشتند شورا قیمت خودروها را حدود 20 درصد بالا ببرد. از آن سو وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیش تر به خودروسازان داخلی اجازه داده که قیمت محصولات خود را تا 6/ 9 درصد افزایش دهند و این موضوع، فعالان صنعت خودرو را به موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت موردنظر آنها، امیدوار کرده بود. خودروسازان و قطعه سازان انتظار داشتند شورای رقابت در دو مرحله با افزایش حدودا 20 درصدی قیمت خودروها موافقت کند، بدین شکل که در مرحله اول، 6/ 9 درصد به قیمت ها افزوده و به فاصله کوتاهی در مرحله دوم نیز 6/ 9 درصد دیگر اضافه شود.

آنها حتی هشدار داده بودند که در صورت عدم موافقت شورای رقابت با رقم درخواستی، روند تعطیلی واحدهای قطعه سازی آغاز و تیراژ نیز به تدریج کاهش خواهد یافت. با این حال، شورای رقابت به این هشدارها توجه نکرد و مجوز افزایش قیمت حدودا 20 درصدی خودروهای داخلی را صادر نکرد.