آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۷
صفحه اول
۱
یادداشت

خسارت محض

دکتر سید محمد مرندی

گرچه قضاوت درباره مذاکره آمریکا و کره شمالی و نتایج آن خیلی زود است اما روال و رویه دولتمردان آمریکایی نشان می دهد که اعتماد به آنان اشتباه است.

از همین رو نمی توان تفاوتی میان توافق فعلی با توافقاتی که سال های گذشته میان دولت های قبلی آمریکا با کره شمالی صورت گرفته قائل شد. از سویی دیگر با وجود دیدار دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که تا خلع سلاح کامل هسته ای کره شمالی، تحریم علیه این کشور برداشته نمی شود و این مساله نشان می دهد که هرگونه تعاملی با آمریکا خطرناک است. به طور دقیق مشخص نیست که سیر تعاملات جدید میان آمریکا و کره شمالی چه وضعیتی را پیدا کند و حتی ممکن است این گفت وگوها به جایی نرسد اما در عین حال باید این واقعیت را پذیرفت که اعتماد به آمریکای دوران ترامپ می تواند حتی برای متحدان نزدیک ایالات متحده نیز زیان بار باشد. نمونه روشن آن اتفاقاتی است که در اجلاس جی7 رخ داد و سیر تحولات نشان داد که آمریکا حتی به متحدان خود نیز رحم نکرده است.

ترامپ صادرات کانادا به آمریکا را با تحدیداتی مواجه کرد و حتی آن را تهدید برای امنیت ملی دانست. از سویی دیگر تعرفه های گمرگی سنگینی را علیه اتحادیه اروپا، مکزیک و ژاپن در حوزه آلومینیوم و فولاد وضع کرد. همچنین تعرفه های سنگینی نیز در حوزه خودرو برای اتحادیه اروپا و آلمان و ژاپن در نظر گرفته شد. گذشته از آن بعد از پایان اجلاس جی7، ترامپ با بیانیه آن موافقت کرد اما مصاحبه مطبوعاتی نخست وزیر کانادا و رنجشی که در پی آن برای ترامپ بوجود آمد سبب شد رئیس جمهور آمریکا امضای خود را از بیانیه مذکور پس بگیرد و اعلام کرد که به خاطر این مصاحبه، کانادا با خسارت سنگینی مواجه خواهد شد. حرکت مشابه ای که البته در مورد برجام و سایر تعهدات دیگر آمریکا رخ داد نشان دهنده بی اعتمادی به ایالات متحده است. چنین واقعیت هایی در عرصه سیاسی نشان می دهد که آمریکای تحت مدیریت ترامپ حکومتی بی ثبات در تصمیم گیری دارد و نسبت به نزدیک ترین دوستانش نیز غیرقابل اعتماد و غیروفادار است.