آرشیو پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۲
جهان
۲۰

افتتاح سفارت امریکا در تایوان و تنش تازه در روابط واشنگتن - پکن

در حالی که تایوان جزو خط قرمزهای چین است و دولت پکن بارها به امریکا هشدار داده، از دست زدن به اقدام هایی که «سیاست چین واحد» را خدشه دار می کند، بپرهیزد، دولت واشنگتن با اعزام شماری از دیپلمات های خود به تایوان از ساختمان جدید سفارت امریکا در تایوان بهره برداری کرد.

به گزارش «ایران» به نقل از سایت روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، درست همان روزی که جهان به سنگاپور و دیدار تاریخی سران امریکا و کره شمالی چشم دوخته بود، در شرق آسیا و در خاک تایوان یک هیات امریکایی نه چندان بلندپایه در سکوت خبری داشت ساختمان جدید سفارت واشنگتن در تایوان را افتتاح می کرد؛ اتفاقی که می تواند به تنش های تازه و جدی بین پکن و واشنگتن دامن بزند.

در مراسم افتتاح این ساختمان جنجالی که امریکا برای ساختنش 250 میلیون دلار هزینه کرده بود، طرف تایوانی در سطح عالی یعنی در سطح رئیس جمهوری شرکت کرده بود اما در طرف امریکایی معاون وزیر فرهنگ و آموزش به عنوان عالی ترین مقام حضور داشت که نشان می داد امریکا هیات عالی رتبه ای برای این اقدام تنش زا اعزام نکرده است. روزنامه تایپه تایمز تایوان درباره این اتفاق نوشت، امریکا و تایوان همچنان دارای روابط نزدیکی هستند و دولت های دو طرف به دنبال پیشبرد مناسبات هستند.

ناظران نیز بر این باورند که امریکا با نادیده گرفتن هشدارهای چین درباره تخطی از سیاست «چین واحد»؛ با راه اندازی نمایندگی جدید خود در تایوان نشان داد که همچنان به دنبال حمایت از این جزیره در برابر چین است.