آرشیو پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۵۰
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

اقتصاد جام جهانی

احسان آذری نیا

از امروز به مدت یک ماه، جام جهانی فوتبال در یازده شهر روسیه برگزار می شود و بنا به اعلام رسانه های این کشور، 14 میلیارد دلار صرف آماده سازی کشور برای این بازی ها شده است. پیش بینی شده سود حاصل از این میزبانی تا سال 2023 حدود 31 میلیارد دلار خواهد بود. درباره تاثیرات اقتصادی میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ از جمله جام جهانی فوتبال دیدگاه های مختلفی مطرح شده اما اکثر تحلیلگران معتقدند این میزبانی به سود کشور است.

البته تاثیر مثبت بر اقتصاد کشور میزبان کوتاه مدت است. این بدان معناست که در سال های منتهی به برگزاری مسابقات، سرمایه گذاری هایی در بخش های زیرساختی کشور انجام می شود که طبیعتا بر تولید ناخالص داخلی می افزاید. همچنین در دوران برگزاری مسابقات بر تعداد گردشگران خارجی افزوده می شود. بخش های مختلف اقتصاد از میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی سود می برند اما انتقادهایی نسبت به سیاست های دولت های برگزار کننده مسابقات بین المللی مطرح شده است. یکی از مهم ترین انتقادات این است که بهتر است پولی که صرف توسعه زیرساخت های گران و کم استفاده ورزشی می شود به کاهش فقر و بالا بردن پایدار استانداردهای زندگی مردم اختصاص یابد. همچنین در سال های اخیر، سهم نهادهای بین المللی ورزشی از جمله کمیته بین المللی المپیک و فیفا در سود برگزاری مسابقات به شدت افزایش یافته در حالی که آنها سهمی در هزینه ها ندارند.

البته عده ای معتقدند نباید صرفا از منظر اعداد و ارقام به این رویدادهای بزرگ ورزشی نگاه کرد زیرا این مسابقات تاثیرات مثبتی از جمله همبستگی جهانی انسان ها، کاهش شکاف های اجتماعی و ایجاد الگوی تلاش و موفقیت برای کودکان را دربر دارد. بدین ترتیب میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی هم می تواند زیان بخش باشد و هم سودبخش و همه چیز به سیاست های کشور میزبان و استفاده ای که از این میزبانی می کند وابسته است.