آرشیو پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۸
سلامت
۱۲
درد بی درد

کاهش درد با کمک امواج رادیویی

دکتر فریده محمدطاهری

خیلی ها از دردهای مزمن گردن، کمر و دردهای ناشی از آرتروز مفاصل، ستون فقرات و سایر مفاصل، دردهای سر و صورت و دردهای مزمن محل زخم جراحی رنج می برند. متخصصان رشته درد می توانند با بهره گیری از روش رادیوفرکانسی (امواج رادیویی) چنین دردهایی را به طور موثری کاهش دهند.

در عمل های رادیوفرکانسی، جریان الکتریکی تولید شده ازامواج رادیویی با ایجاد ضایعه کوچک حرارتی در یک ناحیه از بافت عصب برای کاهش درد استفاده می شود.

در واقع ازنظر علمی امواج رادیویی باعث ایجاد حرکت و اصطکاک بافت های مجاور و تولید گرمای موضعی در محل می شود که می تواند انتقال درد را کاهش دهد.

دوام تسکین درد با رادیو فرکانسی

میزان تخفیف درد، با توجه به علت و محل درد، متفاوت است. مدت تخفیف درد با استفاده از روش رادیوفرکانسی از6ماه تا 12 ماه و در بعضی بیماران، حتی برای سال ها سبب تسکین درد می شود. بیش از70 درصد بیماران درمان شده با رادیوفرکانسی، تسکین درد را تجربه می کنند.

رادیوفرکانسی؛ روشی بی خطر

ثابت شده است که رادیوفرکانسی، روشی مطمئن و موثر برای درمان بعضی از انواع درد است. عارضه عمده این روش، مختصر احساس ناراحتی شامل التهاب و خون مردگی در محل درد است که درعرض چند روز از بین می رود.

انتخاب مناسب بیمار

به طور کلی انتخاب بیمار و محل انجام عمل، براساس نوع بیماری و علت ایجادکننده آن توسط پزشک معالج صورت می گیرد.

در بعضی بیماران بسته به نوع بیماری، ممکن است پزشک قبل ازانجام عمل رادیوفرکانسی، یک بی حسی موضعی که اصطلاحا «بلوک عصبی» نامیده می شود و مثل بی حس کردن دندان ها قبل از عمل های دندانپزشکی است، انجام دهد.

این کار در واقع یک تست تشخیصی است که نشان می دهد که آیا بیمار از رادیوفرکانسی سود می برد.

کاهش درد بدون نیاز به بیهوشی

به طور کلی، عمل رادیوفرکانسی باید حتی الامکان درحالت بیداری انجام شود. قبل ازانجام عمل، بی حسی موضعی پوست محل عمل انجام می شود.

معمولا عمل رادیوفرکانسی به طور سرپایی و با هدایت دستگاه های تصویربرداری انجام می شود و بیمارهمان روز مرخص می شود.