آرشیو یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۵۱
باشگاه اقتصاددانان
۲۹

تاثیر تحریم بر استارت آپ ها

امیر جهانی

در چند هفته ای که از اعلام تصمیم ترامپ درباره خروج از معاهده برجام گذشته است، تحلیل ها و بررسی های مختلفی بر صنایع کشور صورت گرفته و آثار این تصمیم بر آینده آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

هرچند در این بین بسیاری از نگاه ها به سوی بخش هایی نظیر نفت و گاز، خودرو و حمل و نقل بوده اما واقعیت این است که در دنیایی که ارتباطات و اینترنت در آن حرف اول را می زند، نمی توان از آثار این تحریم ها بر حوزه نوینی همچون استارت آپ ها چشم پوشید. حوزه ای که به همان اندازه که می توانند پر قدرت و توانمند عمل کند، به همان میزان هم می توانند آسیب پذیر و حساس به شرایط اکوسیستم باشند. بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه از خدمات بین المللی بهره می برند که در صورت ممنوعیت، مشکلات جدی برابر آنها قرار خواهد گرفت و ممکن است برخی از آنها حتی در پرداخت های خود هم دچار مشکل شوند. ضمن اینکه این حوزه به دلیل نو بودن، با مشکلات خاص خود در زمینه جذب سرمایه دست و پنجه نرم می کند که بی ثباتی در فضای سیاسی-اقتصادی، چه بسا این امر را سخت تر هم خواهد کرد.

کارشناسان در این پرونده باشگاه اقتصاددانان به بررسی آثار خروج آمریکا از برجام و تحریم های احتمالی این کشور بر استارت آپ ها پرداخته اند.