آرشیو سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۵۳
نفت و پتروشیمی
۱۱
گزارش خبری

بیم و امید صادرکنندگان قیر در فضای مبهم بخشنامه های ارزی

گروه بنگاه ها: سیاست های جدید ارزی دولت سبب شده تا صادرکنندگان قیر با ابهامات متعددی مواجه شده و صرفه ای از این بازار نبرند.

محسن ورزشکار، کارشناس حوزه انرژی در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: الزام صادرکنندگان قیر کشور به عرضه محصولات خود در رینگ صادراتی بورس کالای ایران به منظور دریافت پروانه صادراتی و همچنین لزوم تبعیت از قوانین بورس کالا در فرآیندهای دریافت و پرداخت وجوه، وضعیتی را ایجاد کرده که صادرکنندگان با وجود فروش صادراتی، هیچ گونه ارز صادراتی دریافت نمی کنند.

وی افزود: شمول قیر در زمره کالاهای سامانه نیما و بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرکنندگان این فرآورده نفتی راهبردی را با ابهام و تردید در زمینه ادامه یا توقف صادرات مواجه کرده است. این کارشناس اقتصادی گفت: باید به این نکته توجه داشت که در صورت محاسبه قیمت های فروش قیر در ایران بر اساس نرخ رسمی ارز، تا حدودی مزیت رقابتی قیمتی صادرکنندگان قیر ایران کمرنگ خواهد شد. ورزشکار با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند یکپارچگی میان نهادهای تقنینی و حاکمیتی با بخش خصوصی در تسهیل صادرات محصولات هستیم، گفت: به نظر می رسد دستگاه های دولتی صادرکننده بخشنامه های ارزی کشور، باید ضمن توجه به زیرساخت ها و فرآیندهای جاری صادراتی کشور و چارچوب های تعیین شده برای صادرکنندگان، نسبت به تغییر و وضع دستورالعمل های جدید ارزی اقدام کنند.

وی گفت: کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار آمریکا در بازارهای غیر رسمی، منجر به ایجاد یک مزیت رقابتی برای صادرکنندگان قیرهای نفتی ایران شد و روند افزایشی قیمت های جهانی نفت و به تبع آن افزایش قیمت فرآورده های نفتی در دنیا، مزیت رقابتی برای صادرکنندگان قیرهای نفتی را باز هم افزایش داد. وی افزود: پس از این رخدادها، بخش فراوانی از بازارهای صادراتی قیر کشور که به دلیل عدم رقابت پذیری قیمت ها از دست رفته بود، دوباره احیا شد؛ به نحوی که بر اساس گزارش نشریه معتبر بین المللی ارگوس، قیمت قیر فوب ایران در ماه های اخیر پایین تر از قیمت در دنیا گزارش شده است. این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به وضعیت اقتصادی قطر بعد از تحریم های سنگین عربستان و امارات، گفت: وضعیت اقتصادی قطر پس از تحریم های اقتصادی، باعث تقویت بازارهای صادراتی قیر شد.