آرشیو پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۵۵
ورزش
۱۵

گزارش گاردین از پیشرفت فوتبال بانوان در ایران

سایت خبری گاردین در گزارشی به پیشرفت فوتبال بانوان در ایران و حضور کتایون خسرویار در فوتبال کشورمان اشاره کرد. به گزارش «ایسنا» در بخشی از مطلب گاردین آمده است: بیش از 12 سال پیش با آمدن کتایون خسرویار به ایران، فوتبال بانوان ایران تغییراتی داشت.

کتایون خسرویار که از آمریکا و ایالت اوکلاهاما به تهران بازگشته بود، با تیم فوتسال بانوان ایران که تازه شکل گرفته بود شروع به کار کرد و بعد از مستقر شدن در ایران مربیگری این تیم را برعهده گرفت. خسرویار در این باره می گوید: «من حتی زبان مردم و فرهنگ ایران را نمی دانستم. تنها چیزی که می دانستم این بود که غذاهای ایرانی بسیار خوب هستند. 12 سال پیش محدودیت های زیادی وجود داشت. مردم می پرسیدند که چرا می خواهی فوتبال بازی کنی؟ به خانه بروید و یاد بگیرید که زنان خانه دار خوبی باشید، اما در حال حاضر مردم کمک زیادی به ما می کنند و از فوتبال بانوان حمایت می کنند.» خسرویار در سال 2013 بازی کردن را کنار گذاشت، او به تیم ایران خدمت کرد و تیم ایران توانست خود را تا 50 تیم برتر رنکینگ فیفا بالا بکشد. خسرویار اولین زن خاورمیانه ای است که از سوی فیفا لیسانس دریافت کرده. او دو دوره مربی تیم نوجوانان ایران بوده و به نظر می رسد همچنان برنامه هایی برای ادامه دادن کار حرفه ای خود دارد.

او در این باره می گوید: «ما بودجه زیادی در اختیار نداریم و همین که تیم ما وجود دارد مساله بزرگی است. فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را می کند که برای ما اسپانسر پیدا کند، اما این کار سخت است. نقش من این است که برای نوجوانان راه را باز کنم تا بتوانند در مسابقات جهانی شرکت کنند. ما لیگ نوجوانان در کشور نداریم که بتوانند مهارت کسب کنند، اما همین که قوانین جدیدی گذاشته است که بازیکنان 16 ساله بتوانند در باشگاه های بزرگسالان تمرین کنند گام بزرگی برای آماده کردن تیم ایران برای المپیک 2022 است.» خسرویار درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها نیز می گوید: «بسیاری از زنان به دلیل وجود طرفداران متعصب و خشن از رفتن به ورزشگاه ناامید می شوند. این طرفداران بیشتر اوقات در استادیوم حضور دارند، اما خوشبختانه شرایط درحال تغییر کردن است.»