آرشیو شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۵۶
استان ها
۱۸

آذربایجان غربی قطب اول تولید عسل

بهاره پورعلی

دنیای اقتصاد– ارومیه: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی سالانه با تولید بیش از 21 هزارتن عسل رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

سیدفضل الله قریشی گفت: از این میزان عسل تولیدی 3 هزارتن در استان مصرف می شود و بقیه به کشورهای چین، مالزی، امارات، ترکیه، کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود سیستم بسته بندی مناسب بخش زیای از عسل تولیدی از استان به ترکیه ارسال و به نام این کشور در بازارهای جهانی عرضه می شود، ادامه داد: از محل صدور عسل به خارج از کشور 10 میلیون دلار ارز عاید کشور می شود.

قریشی با اعلام اینکه در آذربایجان غربی، یک میلیون و یکصد هزار کلونی بومی و مدرن زنبور عسل وجود دارد، اظهار کرد: 14 تعاونی زنبورداری، 11 کارخانه فرآوری عسل و 3 شرکت بزرگ تولید کندو نیز در آذربایجان غربی فعالیت می کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به فعال سازی اتحادیه زنبورداران استان اظهار کرد: با فعال سازی این اتحادیه کار تولید و پرورش ملکه زنبور عسل آغاز و طی سال جاری 2 تا 3 هزار ملکه نیز پرورش داده شده است.

قریشی با اشاره به اینکه 117 هزار نفر در بخش تولید عسل و پرورش زنبور عسل در استان فعالیت می کنند، اضافه کرد: عسل و صنایع وابسته به آن در آذربایجان غربی برای 10هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.