آرشیو شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۵۶
حمل و نقل ریلی
۲۳

اتصال شبکه ریلی به مراکز بار با ساخت 300 کیلومتر راه آهن وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای تکمیل شبکه ریلی بابت اتصال به چشمه ها و مراکز بار حدود 300 کیلومتر راه آهن 2 تا 20 کیلومتری نیاز داریم، تاکید کرد: تغییر رفتار و سیستم برای رسیدن به این مقصود ضروری است.

عباس آخوندی گفت: این نمایشگاه نشان از این دارد که کشورهای خارجی با وجود همه فشارها می توانند به رفتار و تعهدات ایران اعتماد کنند. وی با اشاره به حضور 90 شرکت خارجی از 18 کشور جهان در این نمایشگاه اظهار کرد: ما می توانیم با دنیا با زبان مثبت و برای یک توافق مهم که فراتر از تجارت، صلح و امنیت را به دنبال دارد، تعامل کنیم. آخوندی با تاکید بر اینکه توسعه ریل در ایران بیش از یک ابلاغ و تهیه برنامه به صورت جدی در دستور کار است، تصریح کرد: دسترسی به فناوری های جدید، حرکت به سمت راه آهن پرسرعت، تعمیر و نوسازی شبکه موجود و افزایش ظرفیت در راستای توسعه راه آهن از جمله برنامه های پیش روی راه آهن است.

وی گفت: ما به رقم 47 میلیون تن حمل بار در سال از طریق ریل دست یافته ایم و این رکورد ادامه خواهد داشت. آخوندی با یادآوری اینکه ضرورت دارد شبکه راه آهن به چشمه های بار وصل شود، افزود: مراکزی که بار انبوه تولید می کنند، باید به راه آهن متصل شوند. وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 300 کیلومتر راه آهن 2 تا 20 کیلومتری نیاز داریم، تا چشمه های بار به شبکه وصل شود. البته نیازمند تغییر رفتار و سیستم هستیم که در این باره مقاومت جدی وجود دارد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید به سمتی برویم که سبک، روش و عادت حمل ونقل بنگاه ها عوض شود. وی بیان کرد: توسعه میادین از سیاست های عمده دولت است، اما تاکنون مستقل از نظام حمل ونقل صورت می گرفت.

آخوندی حمل ونقل حومه ای را یکی دیگر از اولویت های دولت اعلام کرد و گفت: سالانه حدود 7/ 1 میلیارد سفر داریم که 700 میلیون سفر آن در حومه شهرهای بزرگ است که این 700 میلیون سفر باید بازار اصلی حمل ونقل ریلی ایران باشد. وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام شهرسازی ما امروز مبتنی بر جاده است، درحالی که باید ریل پایه باشد که ما از حدود دو سال قبل این هدف را دنبال می کنیم. وی افزود: اساسنامه ایجاد شرکت حمل ونقل حومه ریلی به تصویب هیات وزیران رسیده است.