|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد97/4/7: مسير ورود سينماي ايران به بازار بزرگ چين
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4660
يك شنبه 30 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 4361 7/4/97 > صفحه 14 (فرهنگ و هنر) > متن
 
 


مسير ورود سينماي ايران به بازار بزرگ چين
فيلم هاي لانتوري و شيار ۱۴۳ آغازگر يك جريان اقتصادي در سينما مي شوند؟


صف خريد بليت سينما در چين

    دنياي اقتصاد : بازار توليد و فروش فيلم در آمريکا کماکان بزرگ ترين بازار سينماي جهان است. هاليوود در يک قرن گذشته همواره محل داد و ستدهاي بزرگ سينمايي بوده و بيشترين درآمدزايي سينمايي را در طول تاريخ داشته است. اما حالا يک بازار ديگر روي دست هاليوود بلند شده و معادلات اقتصاد سينما را تغيير داده است. چين که به تنهايي حدود يک ششم از جمعيت جهان را دارد، با بيش از ۴۰ هزار سالن سينما، رکوردهاي فروش خيره کننده اي را به نام خودش ثبت کرده است. در همين چند سال گذشته، چنان بازار سينما در چين توسعه پيدا کرده که روياي تازه اي براي فيلمسازان شکل گرفته؛ روياي اکران فيلم هايشان در چين. اين اتفاق از يک نظر ديگر هم جالب است. بازار بزرگ مخاطبان آسيايي سينما، يک وزنه تعديل کننده براي توليد فيلم هم هست. اگر در آمريکا فيلم هاي پرتحرک و هيجاني در صدر فروش قرار دارند و ديگر ژانرهاي سينمايي عمدتا مهجور باقي مي مانند، اين احتمال وجود دارد که در بازار سينماي چين، با توجه به تفاوت هاي فرهنگي و زيستي مخاطبان، ژانرهاي مهجور بتوانند بازار قابل توجهي کسب کنند. اما اين يک مقدمه براي طرح يک پرسش است؛ چرا ما در اين بازار بزرگ که خيلي هم از ما دور نيست، حضور گسترده اي نداريم؟
    
    
    رشد گسترده سينماي چين
    در سال ۲۰۱۵ رشد شتابناک سينماي چين توانست همه چشم ها را به خود خيره کند. گيشه چين به عنوان دومين بازار بزرگ سينماي جهان با رشد شگفت آور ۷/ ۴۸ درصدي در اين سال به کار خود پايان داد و با شکستن رکوردي بي سابقه، توانست ۷۸/ ۶ميليارد دلار (۴۴ ميليارد يوآن) را به چرخه صنعت سينماي اين کشور وارد کند. سهم فيلم هاي هاليوودي - با کاهش ۵/ ۴۵درصدي نسبت به سال ۲۰۱۴ - در گيشه چين ۴/ ۳۸ درصد برآورد شده است. آمار منتشرشده حکايت از بالاترين ميزان رشد گيشه سينماهاي چين از سال ۲۰۱۱ به بعد دارد. همين پنج سال پيش، کل درآمد سالانه گيشه چين تنها ۵۱/ ۱ ميليارد دلار بود. به اين ترتيب، طبق پيش بيني کارشناسان و تحليلگران، گيشه تا پايان سال ۲۰۱۸ يعني همين امسال، چين با پيشي گرفتن از آمريکاي شمالي - که رکورد بي سابقه درآمد ۱۱ميليارد دلاري خود را در سال ۲۰۱۵ به ثبت رساند - به قدرتمندترين و بزرگ ترين بازار سينماي جهان تبديل خواهد شد.
    به گزارش خبرگزاري دولتي «شينهوا»، سهم فيلم هاي چيني در کل درآمد گيشه سال گذشته، چيزي در حدود ۶/ ۶۱ درصد برآورد شده که اين رقم تهديدي جدي و ادامه دار براي هاليوود به شمار مي رود. علاوه بر اين، سهم فيلم هاي هاليوودي در رشد گيشه چين در سال ۲۰۱۵ تنها ۴/ ۳۸درصد برآورد شده و اين در حالي است که سال ۲۰۱۴ اين رقم ۵/ ۴۵ درصد اعلام شده بود. رشد نجومي صنعت سينماي چين در حالي اتفاق مي افتد که نرخ رشد اقتصادي اين کشور در يک سال گذشته بسيار کند و آهسته برآورد شده است. با اين حال، توسعه طبقه متوسط جامعه و توسعه فوق العاده سريع زيرساخت هاي سينمايي همگي دست به دست هم داده اند تا صنعت سينماي چين شاهد چنين رشد شگفت آوري باشد. با جمعيتي که چهار برابر جمعيت ايالات متحده است، چين همچنان از ظرفيتي بسيار بالا براي رشد بيشتر برخوردار است. کل جمعيت ۳۵/ ۱ ميليارد نفري اين کشور تنها ۸/ ۰ بار به سينما رفته اند. اين در حالي است که سهم سالانه شهروندان آمريکايي در خريداري بليت هاي سينما به طور متوسط ۲۲/ ۳مرتبه برآورد شده است.
    
    پيشنهاد در سال ۹۳
    شهريور ماه سال ۹۳ بود که حجت الله ايوبي، رئيس وقت سازمان سينمايي درهفته فيلم ايران و چين گفت: ما به همراه مردم چين تمدن کهن با اشتراکاتي فراوان داريم. هر دو کشور تقريبا با هم و با فاصله زماني اندکي سينما را شروع کرديم، اميدوارم همان طور که مردم کالاي چيني را مي شناسند سينماي شما را نيز بشناسند. از آنجاکه چيني ها اهل معامله هستند، خواستم پيشنهادي را با وزير چين مطرح کنم و بگويم يک بيستم سينماهاي ايران فيلم چيني و يک بيستم سينماهاي چين، فيلم ايراني پخش کند که در اين صورت ايران ۱۱۰۰ سينما به دست مي آورد. ايوبي در پايان صحبت هاي خود گفت: مي دانم سينماي ايران آنقدر جاذبه دارد که ديگر چيني ها فيلم آمريکايي نبينند. وزير فرهنگ و ارشاد ما يک ضرب المثل چيني در زمينه سينما مطرح کرد و گفت، ما دير آمديم اما خوب آمديم و ما هم مي گوييم دير آمديم اما شير آمديم. اميدوارم تاخير ۱۰۰ ساله ارتباط فرهنگي و سينمايي دو کشور را حل کنيم.
    
    تکرار همان پيشنهاد در سال ۹۷
    روز گذشته نيز در کنفرانس خبري جشنواره بين المللي فيلم «چينگ دائو» نيز موضوع اکران فيلم هاي ايراني در چين دوباره مطرح شد. يزدان عشيري که از سوي روابط عمومي سازمان سينمايي حوزه هنري در اين کنفرانس حضور داشت، گفت: ما ايراني ها با سينماي چين و فيلم سازان چيني بيگانه نيستيم. «چن کايگه»، «آنگ لي»، «ژانگ ييمو»، «جت لي» و «جکي چان» از جمله سينماگران چيني هستند که در کشور ما شناخته شده اند و مردم ما به ويژه جوانان با آثارشان آشنا هستند. قطعا، مردم چين هم با سينماي ايران غريبه نيستند. البته اين ارتباط دو سويه است و شهروندان چيني هم، سينماگران بزرگ ايراني را مي شناسند. تصاويري که از فيلم «جدايي نادر از سيمين» در موزه سينماي چين قرار گرفته؛ مويد اين نظر من است. عشيري با بيان اينکه سينما به عنوان يکي از دريچه هاي مهم شناخت يک جامعه و يک ملت است و اين هنر برآمده از انديشه و تفکر هنرمندان و نويسندگان است، اظهار کرد: اميدوارم اين جشنواره بتواند به مثابه جاده ابريشم در سايه تعامل هنرمندان ۱۲ کشور عضو سازمان همکاري هاي شانگهاي، فضاي همکاري جديدي را ميان سينماگران و هنرمندان و شرکت هاي سينمايي کشورها فراهم آورد.
    
    اکران پراکنده
    همزمان با اين رويدادها، به عبارت بهتر، در چند روز اخير خبرهايي از اکران چند فيلم سينمايي ايراني در سينماهاي چين نيز در رسانه ها منتشر شد. اين اتفاق مي تواند آغازگر يک رويداد بزرگ باشد. روز ۱۹ خردادماه بود که خبر رسيد فيلم سينمايي لانتوري به کارگرداني رضا درميشيان قرار است در سينماهاي چين روي پرده برود، برهمين اساس قرار شد فيلم براي مخاطبان چيني دوبله شود. اما يک هفته بعد نيز خبر ديگري رسيد که حاکي از اکران فيلم «شيار ۱۴۳» به کارگرداني نرگس آبيار در سينماهاي چين بود. اين فيلم البته گويا اکران گسترده تري نسبت به لانتوري خواهد داشت و قرار شده در جمهوري چين يعني علاوه بر کشور چين در هنگ کنگ، تايوان و ماکائو نيز نمايش داده شود. اگرچه اطلاعات دقيق تري از تعداد سينماهاي نمايش دهنده اين دو فيلم منتشر نشده اما به نظر مي رسد اين اتفاق مي تواند جريان جديدي را براي سينماي ايران رقم بزند. بازار ۱۱ ميليارد دلاري فروش فيلم ها در چين مي تواند انگيزه خوبي براي سينماگران ايراني باشد تا بتوانند به اکران گسترده فيلم هايشان در اين بازار توجه کنند.
    
    مسير ورود سينماي ايران به بازار بزرگ چين / فيلم هاي لانتوري و شيار ۱۴۳ آغازگر يک جريان اقتصادي در سينما مي شوند؟
    


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 4361 به تاريخ 7/4/97، صفحه 14 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 21 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله دانشكده پزشكي اصفهان
متن مطالب شماره 522، هفته دوم خرداد 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است