آرشیو یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۶۳
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

بهبود سیستم تشخیص چهره مایکروسافت

ایسنا: فناوری تشخیص چهره مایکروسافت برای شناسایی افراد دارای پوست تیره بهبود می یابد. فناوری تشخیص چهره در شناسایی افراد دارای پوست تیره پیشرفت چشمگیری داشته است. شرکت مایکروسافت ادعا می کند که انجام این کار با بهبود فناوری هوش مصنوعی اش ممکن است. پس از اعمال تغییرات اکنون میزان خطاها در سیستم تشخیص چهره برای آقایان دارای پوست تیره به میزان 20 برابر و برای خانم ها به میزان 9 برابر کاهش یافته است.

برخی از منابع می گویند که نرم افزار و فناوری تشخیص چهره همچنان در شناسایی چهره برخی افراد با مشکل روبه رو شده است و این به آن معنی است که توسعه دهندگان هنگام انتخاب تصاویری که به سیستم وارد می کردند، رویکرد نژاد پرستی داشته اند. برای مثال در سال 2015 فناوری یادگیری ماشین گوگل به اشتباه دو فرد سیاه پوست را به عنوان گوریل شناسایی کرده بود. در حال حاضر مایکروسافت قراردادی را با دولت بسته است تا از ابزار تشخیص چهره خود برای تشخیص تهدیدات بالقوه نیز استفاده کند. همچنین اعمال تغییرات در سیستم تشخیص چهره برای شناسایی دقیق افراد سیاه پوست نیز نشان دهنده کاهش تعصبات نژادی است.

روبات معروف ژاپنی بازنشسته شد

ایسنا: شرکت هوندا، سازنده «آسیمو» روبات انسان نمای سرشناس ژاپنی اعلام کرد که با توقف به روزرسانی، این روبات رسما بازنشسته خواهد شد. حتی روبات ها هم بازنشسته می شوند. یک گزارش بین المللی جدید نشان می دهد که شرکت هوندا، دیگر روبات محبوب خود را تغذیه نخواهد کرد و عملا آن را بازنشسته می کند. طبق این گزارش، این شرکت به طور کامل تمام برنامه های توسعه «آسیمو» را متوقف کرده است و در عوض روی توسعه روبات های کاربردی تر تمرکز خواهد کرد.

«هاجیمه کانیکو»، سخنگوی هوندا به خبرگزاری فرانسه گفت: ما همچنان تحقیقات پیرامون توسعه روبات های انسان نما را ادامه خواهیم داد اما روبات های آینده ما ممکن است با نام «آسیمو» نباشند. «آسیمو» (ASIMO) مخفف گام پیشرفته در تحرک نوآورانه است و اولین محصول آن در سال 2000 رونمایی شد. آسیمو نتیجه 10 سال تحقیق و توسعه روباتیک از جانب هوندا بود. این روبات اولین گام های خود را در سال 2005 برداشت و چند سال بعد به ایالات متحده آمریکا رسید. این روبات در اصل یکی از اولین روبات هایی بود که به شکل یک انسان پیاده روی می کرد. نسخه هفتم آسیمو 130 سانتی متر قد و 48 کیلوگرم وزن داشت. او حتی می توانست با سرعت 9 کیلومتر بر ساعت قدم بردارد. با این حال، آسیمو در مقایسه با سیستم های روباتیکی که شرکت هایی مانند «بوستون دینامیکس» ساخته اند، دقیق نیست. آخرین به روزرسانی آسیمو در سال 2011 انجام شد.