آرشیو سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۶۵
خبر
۲

اخبار دیپلماتیک

وزارت خارجه آمریکا: اولین بسته تحریمی علیه ایران 13 مرداد وارد فاز اجرایی می شود

دنیای اقتصاد: وزارت خارجه آمریکا از اجرایی شدن اولین بسته تحریمی علیه ایران در چهارم اوت (13 مردادماه) آینده خبر داد. به گزارش تسنیم به نقل از الجزیره، برایان هوک، مشاور سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا می گوید در آستانه وضع تحریم های آمریکا علیه ایران تاکنون 50 کشور از قصد خود برای کاهش فعالیت ها در ایران خبر داده اند.

مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که هدف از فشارهای این کشور بر ایران، تغییر نظام نیست، بلکه هدف تغییر رفتار ایران است. وی اعلام کرد که اولین بسته تحریمی علیه ایران چهارم اوت (13 مردادماه) آینده وارد فاز اجرایی می شود. براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، همچنین دومین بسته تحریمی نیز نوامبر آینده (آبان ماه) وارد فاز اجرایی می شود و بخش نفت را هدف قرار خواهد داد.

تغییری در موضع اروپا درباره برجام رخ نداده است

از دیگر سو مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عزم این اتحادیه برای اجرای کامل توافق هسته ای برجام تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری کویت، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی گفت: «ما به اجرای کامل و موثر (توافق) هسته ای ایران پایبندیم؛ چراکه از نظر امنیتی هم به نفع اروپا و هم جامعه بین المللی است.» وی به تلاش قابل توجه اتحادیه اروپا به منظور حفظ برجام و تداوم منافع حاصل از آن به همراه متحدان خود اشاره و خاطرنشان کرد که هیچ تغییری در موضع اروپا در مورد توافق هسته ای رخ نداده است.

سفر ظریف به عمان

دنیای اقتصاد: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دهم تیرماه و در چارچوب مشورت های منظم دوجانبه با سفر به عمان با یوسف بن علوی همتای عمانی خود دیدار و درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای گفت وگو و تبادل نظر کرد. به گزارش فارس این نخستین سفر ظریف به عمان پس از خروج آمریکا از برجام است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از خروج ترامپ از برجام، به چین، روسیه، بلژیک، هند و آفریقای جنوبی سفر و با مقامات این کشورها درباره این اقدام آمریکا به رایزنی پرداخت.