آرشیو سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۷۰
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

توسعه هوش مصنوعی با توانایی جداسازی صدای سازها

ایسنا: محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک سیستم هوش مصنوعی موسوم به PixelPlayer را توسعه داده اند که می تواند صدای سازهای مختلف را در یک آهنگ، تفکیک کند.

محققان MIT یک سیستم هوش مصنوعی ابداع کرده اند که به شما این امکان را می دهد که اگر می خواهید صدای ویولن را در آهنگ بشنوید، صدای پیانو را ساکت کند. اگر تا به حال به این فکر می کردید که چقدر خوب بود اگر می توانستید صدای ساز مورد علاقه تان را در آهنگ دلخواهتان بشنوید، پس حتما شیفته برنامه هوش مصنوعی جدید MIT خواهید شد. برنامه PixelPlayer که از آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی موسسه ماساچوست(CSAIL) برآمده است، می تواند صدای آلات موسیقی را به صورت جداگانه در یک ویدئو شناسایی و صدای تولیدی آنها را تفکیک کند. به عنوان مثال اگر چند ساز در حال نواخته شدن در یک قطعه موسیقی باشند، PixelPlayer به شما این امکان را می دهد که صدای ساز دلخواهتان را که می خواهید گوش دهید، انتخاب کنید و تنها به صدای آن ساز گوش دهید. این برنامه، صدای خروجی از ساز انتخابی شما را با صدای بلند پخش می کند و حجم صدای دیگر سازها را کم می کند. محققان این برنامه را با استفاده از تکنیک یادگیری عمیق تحت نظارت، آموزش دادند و 60 ساعت ویدئوی اجرای موسیقی را برای یادگیری آن تغذیه کردند. با این حال هنوز کامل نیست و فعلا فقط می تواند صدای 20 ساز را تشخیص دهد و هنوز هم در تشخیص صدای سازهای شبیه به هم با مشکلاتی روبه رو است. اما با توسعه بیشتر، می تواند یک ابزار ویرایش صدای کارآمد باشد و برای مهندسان صدا، راه هایی برای بهبود یا بازگرداندن کیفیت فیلم های قدیمی کنسرت ها فراهم می کند.

روبات هوشمند نابینا از هر مانعی عبور می کند

خبرگزاری مهر: روبات های پیشرفته امروزی معمولا به ابزاری برای مشاهده محیط اطراف مجهز هستند، اما ساخت یک روبات نابینا که می تواند به خوبی اطراف خود را ببیند دستاوردی قابل ملاحظه محسوب می شود. محققان دانشگاه ام ای تی از تولید روباتی به نام چیتا 3 خبر داده اند که ظاهری شبیه به سگ ها دارد و می تواند از پله ها بالا برود، بر روی سطوح ناهموار حرکت کند و به خوبی مسیر پیش رو را ببیند. این در حالی است که روبات یادشده فاقد هرگونه ابزار برای مشاهده محیط اطراف است. این روبات 41 کیلوگرمی برای مشاهده محیط اطراف از حسگرهای داخلی و الگوریتم هایی استفاده می کند که موقعیت یابی مکانی آن بدون امکان دیدن را تسهیل می کند. روبات یادشده ZX-80 نام دارد و با چهار دست و پای خود می تواند به طور کاملا استوار بایستد و حتی جهش کند. این روبات علاوه بر حرکت به سمت جلو می تواند به سمت عقب هم حرکت کند یا به صورت مورب قدم بردارد. دو الگوریتم هوشمند جدید برای پیش بینی بهترین حرکت پاها به این روبات اضافه شده است.