آرشیو چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۷۱
گردشگری
۱۷
مقاصد تابستانی

سه ضلع تاریخ، فرهنگ و طبیعت در یک روستا

دنیای اقتصاد: تماشای چشم اندازهای زیبا نعمتی است که نمی توان از آن گذشت. ایران سرشار از این زیبایی هاست و نقطه به نقطه آن دل انگیز است. روستای زیارت در گرگان یکی از این نعمات طبیعی کشور محسوب می شود که نباید خود را از دیدن این زیبایی محروم کنید؛ روستایی که سه ضلع تاریخ، فرهنگ و طبیعت را در خود جای داده است.

این روستا در جنوب گرگان با آب و هوایی معتدل در هفت کیلومتری جنوب ناهارخوران قرار گرفته و یک جاده بسیار زیبا دارد؛ جاده ای که بسیاری حاضرند این مسیر را برای رسیدن به روستا پیاده طی کنند. روستای زیارت با داشتن جاذبه های توریستی مانند امامزاده، آب گرم معدنی، آبشار، کوه های سر به فلک کشیده و سرسبز و... در کنار آب و هوایی کم نظیر در روزهای گرم تابستان انتظار شما را می کشد. یکی از ویژگی های روستای زیارت قرارگیری آن در میان ارتفاعات است که جلوه خاصی به روستا بخشیده. این روستا از سمت شمال به جنگل های ناهارخوران و ارتفاعات بندسر، از سمت غرب به کوه های ادیم، مازوکش و کمرسر، از سمت شرق به ارتفاعات خال دره و از سمت جنوب به کوه های جنگلی زیارت و آبشار زیبای آن محدود می شود. جالب است بدانید بافت سنتی این روستا به ثبت ملی رسیده. ثبت 3 محوطه تاریخی به نام های «کفترخوسه»، «شهربت» و «محوطه پشتلام» در حوالی روستا قدمت و ارزش این روستا را به رخ می کشد.

آبشار دوقلو در 5 کیلومتری جنوب روستا و 19 کیلومتری جنوب گرگان، آبشارهای دره تل انبار با 53 آبشار 2 تا 40 متری و آبشار خال دره در شرق روستا از دیدنی های کمیاب این روستاست. همچنین چشمه آب گرم زیارت در ضلع شرقی رودخانه خاصه رود از جمله جاذبه های طبیعی است. در نزدیکی چشمه آب گرم زیارت، به آستان مقدس امامزاده عبدالله که از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است نیز، می رسید. بد نیست بدانید در نزدیکی روستای زیارت جنگل های هیرکانی وجود دارند و سومین ذخیره گاه درخت سرخدار جهان و درختان انجیری یک طبیعت بکر را در حوالی این روستا به وجود آورده است.

مردم محلی با صنایع دستی زیبایشان منتظر شما هستند؛ از گلیم و جاجیم تا کوله های قرمز محلی به نام چمتا. همچنین میوه های جنگلی، گیاهان دارویی و محصولات دامی و لبنی محلی از جمله محصولاتی هستند که می توانید از آنها بهره ببرید. تجربه خوردن غذاهای جدید و محلی را نیز در این روستا از دست ندهید؛ لوبیا ته چین، شیرخشک، شیربرنج، ماش آش، کدوماشی، اسفناج ترشک، آش گزنه، پیازا، تم پخت با اناردان، ته چین کشمش، آش ترشی، ماست شوربا، قروت ا، ترش ا، کدوقروتی، کدولقتی، کدوپیازداغی و... از جمله این غذاها هستند. علاوه بر این طعم نان های محلی این روستا را حتما تجربه کنید. اقامت در روستای زیارت هم آسان است. در این روستا هم هتل وجود دارد و هم خانه های محلی. پس با خیال راحت کوله بار سفر را به سمت این روستا ببندید.