آرشیو چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۴۹
اخبار کشور
۳

آیین سالگرد حمله رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم برگزار شد

مراسم پنجاه و هفتمین سالگرد حمله وحشیانه دژخیمان رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم درسالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) عصر دوشنبه با حضور جمعی از روحانیان و فضلای حوزه در این مدرسه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین باشکوه که آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، حجت الاسلام و المسلمین علوی وزیر اطلاعات و تعدادی از شخصیت های برجسته حوزوی و علمی حضور داشتند، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به قیام خونین و سرنوشت ساز سال 42 اظهار داشت: در آن زمانی که عده ای از روی ترس و یا مصلحت مبارزه با رژیم ستم شاهی را کار بی فایده ای می دانستند، گروهی از طلبه ها با محوریت آیت الله گلپایگانی(ره) حرکت عظیمی را علیه ظلم و استبداد حکومت پهلوی انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی افزود: به نحوی که اگر مقاومت و دفاع برخی از طلبه ها نبود ماموران رژیم شاه آیت الله گلپایگانی را در حجره های مدرسه فیضیه به شهادت رسانده بودند.

وی با اشاره به نقش مرحوم آیت الله گلپایگانی در پیشبرد اهداف نهضت اسلامی به ویژه پس از دستگیری و تبعید امام راحل گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، در سال های دوری حضرت امام(ره) از کشور، صدای آیت الله گلپایگانی تنها صدایی بود که از حوزه علمیه برخاست و به نهضت شور و توان بخشید.

عصر روز دوم فروردین 1342 برابر با 25 شوال 1382 هجری قمری از طرف آیت الله گلپایگانی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)مجلس سوگواری در مدرسه فیضیه قم برپا شد، ولی پس از شروع مراسم، ناگهان افرادی که خود را به شکل دهقانان و مردم عادی درآورده بودند، مجلس را به هم زدند که با واکنش مردم و طلاب نسبت به این موضوع، نیروهای پلیس وارد عمل شده و به ضرب و جرح مردم و طلبه ها پرداختند.

در این واقعه، مزدوران پهلوی، تعدادی از طلاب را از طبقه دوم و پشت بام فیضیه به حیاط پرت کردند که عده زیادی شهید و زخمی شدند.