آرشیو چهار‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۴۹
صفحه آخر
۱۲

کابینه جدید ترکیه معرفی شد

چاووش اوغلو وزیر خارجه ماند داماد اردوغان وزیر خزانه داری شد

رئیس جمهور ترکیه چند ساعت پس از مراسم تحلیف کابینه جدید خود را معرفی کرد که براساس آن «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ماند و داماد اردوغان نیز به عنوان وزیر خزانه داری تعیین شد.

روز دوشنبه مراسم سوگند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای ریاست بر ترکیه در سیستم جدید برگزار شد و ترکیه با این مراسم وارد مرحله جدیدی از سیستم حکومتی شد که از سال 1923 تغییر بزرگی را شاهد نبود. اردوغان که در انتخابات 3 تیرماه توانسته بود 52 درصد آرا را کسب کند و حزب وی نیز به همراه حزب حرکت ملی توانسته بود 53 درصد آرا را به دست آورد، روز دوشنبه سوگند یاد کرد که ترکیه را وارد مرحله جدیدی کرده و این کشور را پیشرفته سازد.

در مراسم آغاز به کار «رئیس جمهور ترکیه که با حضور 6 هزار میهمان داخلی و خارجی در کاخ

«بش تپه» آنکارا برگزار شد، 22 رئیس جمهور، 28 نخست وزیر و رئیس مجلس از کشورهای مختلف و دبیرکل 6 نهاد بین المللی شرکت کردند. اردوغان طی سخنانی در کاخ «بش تپه» با بیان اینکه تنها رئیس جمهور کسانی که به ما رای دادند نیستم، بلکه رئیس جمهور 81 میلیون شهروند ترکیه هستم»، گفت: «از این پس رئیس جمهوری که مستقیما توسط مردم انتخاب شده، برنامه های خود را بطور هماهنگ با دستگاه قضایی و اجرایی عملی خواهد کرد.»

چند ساعت پس از مراسم تحلیف، اردوغان کابینه جدید ترکیه را معرفی کرد. براین اساس مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در سمت خود ابقا شد و ژنرال «هولوسی آکار» که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه بود به عنوان وزیر دفاع تازه ترکیه برگزیده شد. براساس گزارش اسپوتنیک، «برات آلبرایک» داماد اردوغان نیز به عنوان وزیر خزانه داری و دارایی این کشور انتخاب شده است.