|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد97/4/21: عيّار موسيقي ملي
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4140
يكشنبه سي و يكم تير ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4132 21/4/97 > صفحه 8 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


درآمد 
عيّار موسيقي ملي


نويسنده: هوشنگ كامكار

ايامي كه در سنندج بودم از طريق مجلات موسيقي با نام آهنگسازان بزرگ ايران از جمله استاد احمد پژمان آشنا شدم، زماني كه اولين بار سال هاي ١٣٥٠ به بعد در دانشكده هنرهاي زيبا ايشان را ديدم و از محضرشان اصول آهنگسازي را آموختم. چهره مهربان و فروتن او با آن همه دانش موسيقايي برايم تا به امروز سمبل هنرمندي واقعي و بزرگ بوده است. همان طوري كه از آثارش پيداست، علاقه وافري به انواع موسيقي ايران خصوصا موسيقي هاي محلي و غرب ايران دارد كه در واقع هسته اصلي اكثر آثارش است. او را مي توان اولين آهنگسازي در موسيقي ايران دانست كه آثار ارزشمندي براي سازهاي ايراني با استفاده از ملودي ها و تم هاي كاملا ايراني و به كار گيري انواع تدابير آهنگسازي علمي و فنون چندصدايي نوشته است. به عبارت ديگر اولين آهنگسازي است كه علم چندصدايي را وارد موسيقي سنتي ايران كرد. اين شيوه را مي توان اساس و اولين نشانه هاي «موسيقي ملي» ايران ناميد كه تا به امروز در اكثر آثار جوانان و گروه هاي موسيقي ايراني تداوم يافته است. تحصيلات آكادميك او در اتريش و امريكا و تجربه موسيقايي او پشتوانه محكمي براي هارموني گذاري و كنترپوان نويسي مناسب در موسيقي ايران است. احمد پژمان غير از آثاري كه براي گروه سازهاي ايراني نوشته است، آثار سمفونيك اپراها و باله هاي ارزشمندي دارد كه نه تنها در ايران بلكه در كشورهاي اروپايي هم اجرا شده و مورد توجه بوده است كه از ميان آنها مي توان از «راپسودي» براي اركستر سمفونيك، «كانتات بياد خرمشهر» براي اركستر سمفونيك، گروه كرو سلوها كه در آزادسازي خرمشهر نوشت، «اوراتوريو رستاخيز»، «سمفوني نوروز»، «ديورتيمنتو براي اركستر زهي» و «پويم سمفوني سرزمين دلاوران»نام برد كه افتخار مي كنم اين آخري را به من هديه داد. او اولين آهنگسازي است كه اپراي ملي و باله ايراني را به طور جدي نوشت و مي توان از اپراي يك پرده اي «جشن دهقان»، اپراي «دلاور سهند » بر اساس زندگي بابك خرم دين: اپراي «سمندر» و باله هايي چون «روشنايي»، «حماسه» و غيره نام برد. او آثار مشهور و زيبايي براي فيلم ها نوشته است كه مهم ترين آنها «دليران تنگستان»، «شازده احتجاب»، «سايه هاي بلند باد»، «روسري آبي» و غيره كه شاهكارهاي اين ژانر موسيقايي اند. علاوه بر اين همه آثار او شاگردان بسياري را در موسيقي آموزش داد چنان كه بسياري از هنرمندان امروز ايران جزو شاگردان احمد پژمان بوده اند. من به پاس خدمات ارزنده ايشان سال گذشته اثري را با عنوان «باغ هاي پژمان» در بزرگداشتش به نام در سه مومان براي اركستر زهي تصنيف كردم. بايد تاكيد كنم كه او آهنگساز تاثير گذار و باني موسيقي ملي ايران به شمار مي آيد كه آثارش آميخته اي است از تكنيك هاي موسيقي علمي جهاني با هويتي ملي.
    يكي از آثار او «عياران» است كه بيش از چهل سال از نوشتنش مي گذرد و چند سال پيش منتشر شد. به عقيده من «عياران»، كاري باارزش و قوي در موسيقي ايراني است كه براي اكثر سازهاي ايراني در چهار قسمت تصنيف شده است: عياران اثري است در سبك موسيقي ملي ايران: نوعي موسيقي ايراني كه در آن سازهاي سنتي، ملودي ها و عوامل ديگر با بهره گيري از امكانات و تكنيك هاي آهنگسازي موسيقي كلاسيك جهاني به گونه اي كه هويت ايراني حفظ شده باشد، استفاده شده است . در اين اثر تدابيري مثل ملودي ها و ريتم هاي كنترپوانتيك، استيناتوها، ايميتاسيون هاي فراوان، پلي فوني مناسب با ملودي ها و مدلاسيون هاي منطقي و سريع و نيز تاكيد بسيار زياد بر ريتم هاي متنوع و پيچيده وگاهي پلي ريتميك به كار برده شده اند. اين تدابير آن زمان براي اولين بار در موسيقي ملي ايران مورد استفاده قرار گرفته اند كه تا به امروز در آثار برخي آهنگسازان و گروه هاي موسيقي تداوم يافته است. به گونه اي مي توان گفت كه هسته اصلي «عياران» تاكيد ريتميك و استفاده از ميزان هاي متنوع است كه نه تنها به وسيله سازهاي كوبه اي بلكه در اكثر موارد سازهاي ملوديك هم در نگهداري ريتم شركت دارند.
    درآمد: عيّار موسيقي ملي
    


 روزنامه اعتماد، شماره 4132 به تاريخ 21/4/97، صفحه 8 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 10 بار
    



آثار ديگري از "هوشنگ كامكار"

  هوشنگ ظريف اهل خودنمايي نبود
هوشنگ كامكار، اعتماد 6/12/96
مشاهده متن    
  احمدرضا احمدي! زودتر به خانه برگرد
هوشنگ كامكار، شرق 6/5/95
مشاهده متن    
  خبر سلامتِ احمدرضا، آسوده ام كرد
هوشنگ كامكار، شرق 4/9/94
مشاهده متن    
  افق پهناور دنياي موسيقي / براي «احمد پژمان» در زادروز هشتاد سالگي اش
هوشنگ كامكار*، ايران 18/4/94
مشاهده متن    
  در ستايش يك انديشه
هوشنگ كامكار، اعتماد 9/9/93
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله پرستاري و مامايي جامع نگر
متن مطالب شماره 89، Autumn 2018را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است