آرشیو پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۴
فن آوری
۸

جریمه چند میلیارد دلاری در انتظار گوگل

احتمال دارد در ماه جاری اتحادیه اروپا به دلیل فشار گوگل برای پیش فرض قراردادن موتور جست و جو و ابزارهای مرورگر گوگل به سازندگان تلفن همراه مجهز به سیستم عامل اندروید، جریمه ای بی سابقه برای این شرکت تعیین کند، چرا که با این اقدام تغییرات بزرگی در فراگیرترین سیستم عامل تلفن همراه دنیا ایجاد می شود.

به گزارش مهر، پیش بینی می شود مارگارت وستاگر (رئیس کمیته رقابت اتحادیه اروپا) جریمه ای چند میلیارد دلاری برای گوگل تعیین کند. در این صورت، دومین باری خواهد بود که مقامات اتحادیه اروپا گوگل را تهدیدی برای شرکت های رقیب و مشتریان قلمداد می کنند. دلیل این تصمیم اتحادیه اروپا، سیاست های گوگل برای فشار بر تولیدکنندگان موبایل و تبلت است تا از سیستم عامل اندروید برای پیش نصب اپلیکیشن های گوگل استفاده کنند.

ازدیدگاه مقامات اتحادیه اروپا تولیدکنندگانی مانند اچ تی سی و سامسونگ با گزینه ای غیرقابل رقابت روبه رو هستند. آنها باید موتورجست و جوی گوگل را به عنوان خدمت جست و جوی پیش فرض در دستگاه هایشان نصب و مرورگر کروم را نیز ارائه کنند، در غیر این صورت کاربران نمی توانند به اپ استور اندروید دسترسی یابند. بدون این پرتال کاربران موبایل و تبلت های اندروید نمی توانند بازی یا اپلیکیشن های دیگر را براحتی دانلود کنند.

به اعتقاد وستاگر این وضعیت سبب می شود گوگل بر اکو سیستم اینترنت تسلط یابد. در نتیجه رای این کمیته احتمالا گوگل را از انجام چنین توافقنامه هایی با تولیدکنندگان دستگاه های الکترونیکی منع خواهد کرد. همچنین اتحادیه اروپا می تواند گوگل را وادار کند به مشتریان روشی آسان برای تغییر خدماتی مانند موتور جست و جو در موبایل هایشان ارائه کند.