|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان97/4/21: سند «يا علي مدد» (2)
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 22029
پنج شنبه 26 مهر 1397



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21950 21/4/97 > صفحه 6 (معارف) > متن
 
      


پرسش و پاسخ 
سند «يا علي مدد» (2)



پرسش:
    عبارت «يا علي مدد» از چه زماني در ميان شيعيان رواج پيدا کرد و نخستين بار چه کسي يا گروهي آن را استعمال کردند؟ آيا اين عبارت در متون حديث يا تاريخ سابقه و سندي هم دارد؟
    
    پاسخ:
    در بخش نخست پاسخ به اين سوال که در تاريخ 97/4/14 منتشر شد به نظام علل و اسباب در جهان هستي و نقش واسطه ها و تاثير آنها باذن الله پرداخته شد. اينک در بخش پاياني دنباله مطلب را پي مي گيريم.
    بنابراين استمداد از انبياء و ائمه هدي (ع) هم يک امر فطري است و هم مورد امضاء عقل و عقلاء است. چون انسان براي نيل به هدف و رفع مشکل و گرفتاريش سعي مي کند از بهترين و قويترين سبب بهره بگيرد. علاوه بر اين خداوند آنان را به عنوان اسباب و وسائل در جهت تقرب و نزديکي به درگاه خويش قرار داده و ما را به توسل به آنان امر فرموده است:
    «اي مومنان از خداوند پروا داشته و براي تقرب به خدا وسيله تحصيل کنيد». (مائده / 35)
    کلمه وسيله در اين آيه شريفه بدون قيد ذکر شده و شامل هر چيزي که صلاحيت نزديک کردن انسان به «پيشگاه» خدا را داشته باشد، مي شود. يعني همان طوري که صبر، نماز، روزه، احسان به ايتام، دستگيري مستمندان، خدمت به خلق و... اسباب و وسائل تقرب به خداوند هستند، استمداد از انبياء و اولياء الهي نيز وسيله تقرب به خدا و عامل نجات انسان است و بلکه با توجه به ولايت تکويني و تشريعي آنان بايد گفت بهترين عامل تقرّب به خداست و ما مي توانيم براي نيل به اهداف مادي و معنوي خود از آنان کمک بگيريم و آنان را بين خود و خداي خود که علت حقيقي و مسبب الاسباب است، واسطه قرار دهيم. راه کمک خواستن از خدا به طور مستقيم بر روي همه باز است لکن کسي که به دست خود آن را سدّ کرده است معصومين (ع) بهترين وسيله و شفيع براي اوست. چنانکه برادران حضرت يوسف (ع) خدمت يعقوب رفته و از پدر خواستند که براي آنان استغفار کند و حضرت يعقوب (ع) هم وعده داد که به زودي براي آنان از درگاه خدا طلب مغفرت خواهد کرد.(يوسف / 97)
    و نيز خداوند به انسان هاي مومن ولي گنهکار دستور مي دهد که براي جلب مغفرت خدا، حضور پيامبر گرامي(ص) بروند و از او بخواهند که درباره آنان طلب آمرزش کند و اگر پيامبر اکرم (ص) درباره آنها طلب آمرزش کند خدا گناهان آنان را مي بخشد. (نساء / 64)
    اين قبيل آيات مقام معصومين (ع) را در اذهان مسلمان ترسيم مي کند و مي رساند همان طوري که فيض هاي مادي از طريق اسباب خاصي به بندگان الهي مي رسد هم چنين فيض هاي معنوي از قبيل آمرزش و... از طريق اسباب معيني مانند دعاء پيامبر و اولياء خدا فرود مي آيد و هم چنان که خورشيد سبب گرماي عالم طبيعت است و به آن انرژي مي بخشد. خورشيد آسمان رسالت و امامت هم علت بقاء عالم طبيعت است و به دل هاي سرد و مرده گرما مي بخشد يعني سبب بقاء و دوام حيات و زندگي مادي و معنوي مي باشد؛ يعني در هر دو زمينه الطاف مادي و معنوي خداوند همراه سبب است و براي بهره مند شدن از آن و نيز رفع مشکل در هر دو قسمت مي توانيم ازمقربان درگاه الهي مدد بجوئيم.
    باتوجه به مطالب فوق روشن شد که مسئله استمداد از معصومين (ع) از پشتوانه قرآني، عقلي و عقلائي برخوردار است و لازم هم نيست با لفظ خاصي استمداد شود لذا قبل از اسلام و از همان زمان آدم و حوا تمسک به اهل بيت (ع) وجود داشته و پيامبر اسلام (ص) نيز در شدائد و امور مهم و جهت اعتلاي کلمه حق و اعلان نبوت خود از علي (ع)کمک مي گرفته است و آن حضرت معين پيامبراکرم(ص)بوده است.
    مطابق روايتي عکرمه از امام علي (ع) از پيامبر اکرم(ص) درجنگ احد آن هنگامي که همه مسلمانان به جز علي(ع) فرار کرده بودند به پيامبر اکرم(ص) اين گونه دستور داده شد و حضرت اين ندا را شنيد که: «ناد عليا مظهر العجائب تجده عونا لک في النوائب». اي پيامبر علي (ع) مظهر عجائب را صدا بزن که او را در مصائب و گرفتاريها براي خودت ياور خواهي يافت.(بحارالانوار، ج19، ص 353)
    آري شيعيان و نيز ديگران از جمله خلفاء سه گانه هنگام گرفتاري ها يا علي گفتند و از او کمک خواستند و مشکلاتي که حل شدني نبود به دست علي (ع) حل شد و هميشه بايد دست توسل به دامان آن حبل المتين زد.
    ره رو چنان که مردم هشيار رفتند
    راهي مبين جز راه و رسم مصطفي را
    گر مشکلي پيش آيد اي سالک ره
    نادعليا آن شه مشکل گشا را
    (منهاج البراعه في شرح نهج البلاغه،ج 19، ص 353)
    
    پرسش و پاسخ: سند «يا علي مدد» (2)
    


 روزنامه كيهان، شماره 21950 به تاريخ 21/4/97، صفحه 6 (معارف)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 20 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله دانشگاه علوم پزشكي فسا
متن مطالب شماره 2 (پياپي 30)، تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است