|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق 97/4/21: فيلم سازان ايراني جامانده از ويزا
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3240
دوشنبه نوزدهم شهريور ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3192 21/4/97 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


فيلم سازان ايراني جامانده از ويزا


نويسنده: فرانك آرتا


    
    انگار همين ديروز بود که به دليل قوانين ضدايراني دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، اصغر فرهادي، فيلم ساز شناخته شده ايراني، در مراسم «اسکار» شرکت نکرد و انوشه انصاري و پروفسور نادري را به نمايندگي از خود براي حضور در اين مراسم معرفي کرد تا دومين جايزه اسکار خود را دريافت کند. يا حتي قبل تر از آن که چنين اتفاقي درباره عباس کيارستمي رخ داده بود. اين کارگردان فقيد سينما در 68سالگي قرار بود قطعه اي از اثر موتسارت را براي اپراي ملي انگليس کارگرداني کند؛ اما به دليل برخورد بد بخش ويزاي سفارت انگليس با او در تهران، از سفر به انگليس منصرف شد. روزنامه «ديلي تلگراف» همان زمان اين موضوع را رسانه اي کرد و نوشت: «فعاليت فصلي اپراي ملي انگليس که قرار است اول ماه مي آغاز شود، پس از کنارکشيدن کارگردان نامدار ايراني با مشکل مواجه شده است». اين روزنامه با اذعان به اينکه «روند تقاضاي ويزاي انگليس پيچيده و وقت گير است و همه متقاضيان بايد انگشت نگاري شوند»، توضيح داد: «اپراي ملي انگليس ديروز اعلام کرد عباس کيارستمي سه هفته مانده به آغاز کار فصل جديد اين اپرا، از کارگرداني قطعه اي از موتسارت کنار کشيده است... . عباس کيارستمي روند اخذ ويزا را پيچيده و به صورت غيرضرور وقت گير يافت. کارکنان سفارت انگليس در تهران با او رفتار محترمانه اي نداشتند. هرچند سفير انگليس تلاش کرد در آخرين دقايق براي حل موضوع دخالت کند، ولي کمي دير شده بود».
    
    

    اين روزها هم زمزمه هاي چنين رفتاري از سوي برخي از سفارتخانه ها به گوش مي رسد؛ به طوري که در اين سال ها تکرار چنين رفتاري باعث دلخوري فيلم سازان ايراني و حتي جشنواره اي که از فيلم ساز دعوت کرده، شده است. فرزاد خوشدست، کارگردان فيلم مستند «زني که نام ندارد» و از شاگردان عباس کيارستمي، يکي ديگر از فيلم سازان ايراني است که به تازگي از رفتار سفارت دانمارک اظهار تعجب کرده. او درباره اين موضوع به «شرق» گفت: «وقتي فيلم «زني که نام ندارد» به عنوان تنها نماينده سينماي مستند ايران در فستيوال بزرگ کپنهاگ انتخاب شد، من در يونان و در جشنواره «پلوپونيس» حضور داشتم. چند روز بعد از آمدن به تهران، همه مدارکي را که از قبل به سفارت يونان داده بودم، مفصل تر به سفارت دانمارک و کارگزيني آنجا دادم؛ اما از روز اول متوجه شدم برخوردها کاملا متفاوت است. چند روز بعد، از کنسولگري دانمارک با من تماس گرفتند و خانمي که آن سوي خط بود، با حالتي بازجويانه از کارهاي قبلي من و فستيوال هاي ديگري که رفته بودم، سوال کرد! عجيب بود که دعوت نامه من همراه بليت هاي سفرم از طرف فستيوال و به قول مديران فستيوال از طرف وزارت فرهنگ و هنر کشور دانمارک به سفارت دانمارک در تهران ايميل شده بود؛ با وجود اين، رفتاري از طرف اين سفارت شد که شايسته يک فيلم ساز و هنرمند نبود. آنها در تماس دوم، مدارک مربوط به مجوزهاي ساخت فيلم و مدارک مشابه ديگر را از من خواستند و رفتار کسي که تماس مي گرفت به شدت بي ادبانه و عصبي بود و مدام مي گفت من از طرف کنسول دانمارک تماس مي گيرم». اين کارگردان در ادامه توضيح داد: «من از اين خانم که خودش ايراني بود، سوال کردم شما به عنوان يک ايراني ناراحت هستيد به فيلم ساز به نمايندگي از کشورتان به اين فستيوال بزرگ و معتبر دعوت شده است؟ آن خانم هم با همان لحن گفت خير؛ ولي اين وظيفه اش است و کنسول از او خواسته که چنين باشد که من و تهيه کننده را بازجويي تلفني کنند و مدارکي عجيب و غريب از ما بخواهند! مگر زماني که فيلم بنده از ميان ۹ هزار فيلم در ميان 10 فيلم برتر از سوي هيئت انتخاب به بخش اصلي راه پيدا کرد، اين مدارک را در اختيار داشتند يا بر اساس آن فيلم را ديده اند؟ مگر در کشور دانمارک براي فيلم هايي که ساخته مي شوند، چه نوع پروانه ساخت ها و مجوزهايي صادر مي شود که من در اختيار نداشتم يا بايد مي گرفتم! آن خانم به من گفت شب قبل از پرواز يعني ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) مدارک من آماده مي شود تا در فستيوال کپنهاگ باشم. روز قبل از آغاز تعطيلي هاي نوروز، به کارگزيني مراجعه کردم و نه تنها ويزا براي حضور من در فستيوال صادر نشده بود، بلکه همه مدارک ترجمه شده من نيز که بسيار هم براي آنها هزينه کرده بودم، برگشت داده شده بود!».
    
    

    خوشدست در ادامه عنوان کرد: «متاسفانه من نتوانستم مانند فيلم سازان کشورهاي ديگر کنار فيلمم در اين فستيوال حضور داشته باشم. دو نمايش آن در فستيوال کپنهاگ بدون حضور من و فقط با ارتباط اسکايپي پخش شد. روزنامه گاردين يک مطلب بسيار خوب درباره بازتاب نمايش فيلم نوشت و به نبود کارگردان فيلم در مراسم نيز اشاره کرد. مديران فستيوال هرکدام جداگانه به من و پخش کننده فيلم ايميل زدند، عذرخواهي کردند و نوشتند موضوع را بعد از فستيوال از طريق وزارت خارجه و وزارت هنر کشورشان پيگيري قانوني خواهند کرد. پخش کننده من نيز که در آمريکاست، نتوانست در آخرين لحظه که خروج من کنسل شد، خودش را به کپنهاگ برساند. دو قرار مهم را که از قبل با دو فاندر بزرگ اروپايي براي کارهاي بعدي من گذاشته بودند، از دست داديم. تمام هزينه هاي رفت، برگشت، اقامت و... من که از طرف فستيوال انجام شده بود، هدر رفت. فيلم ساز برتر فستيوال (يک فيلم ساز کانادايي- افغاني) که به نمايندگي از کشور کانادا حضور داشت و فيلمش در کشور افغانستان ساخته شده بود، شب اختتاميه در توييتر به من مسيج داد و گفت فيلمت را ديدم، اگر تو هم اينجا بودي و مانند من شش کنفرانس را برگزار مي کردي، حتما اين جايزه امشب مال تو بود؛ اما بدترين اتفاق اين ماجرا، برخورد نادرست سفارت است که باعث نگراني من شد. آيا من با فيلم ساختن و زندگي از طريق اين حرفه، بيست و چند سال است جرم انجام مي دهم که از آن هم بي خبرم؟ به راستي بايد تاوان چه چيزي را بدهيم؟ آيا در دو، سه فستيوال ديگري که قرار است در ماه هاي اخير در آنها حضور پيدا کنم نيز قرار است از طرف سفارتخانه هاي اين کشورها چنين برخورد و لحن و کلامي را دريافت کنم؟ من از همه اين کنسولگري ها مي خواهم بدانند من از کشوري هستم که به راستي به دست آوردن موفقيت و موقعيت در آن بسيار سخت و شايد يک شانس است و مردم سرزمين من ذاتا روشنفکر با عقبه اي متمدنانه هستند و آنها بايد بدانند بي تعارف، بهترين فيلم سازان جهان را ما در کشور خود داريم. چندين فيلم ساخته ام و شاگردي بزرگاني مانند عباس کيارستمي را کرده ام، لطفا با بنده و همکاران من، حداقل درست سخن بگوييد و از حضور اين فيلم سازان در کشورتان اتفاقا خرسند باشيد؛ چراکه اگر حداقل يک بار به همين فستيوال ها برويد و فيلم ها را ببينيد، متوجه مي شويد غناي فکري، هنري و سينمايي بسياري از آثار ايراني، بالاتر و جدي تر از اغلب کشورهاست».
    
    

    چنين برخورد مشابهي با محمدرضا وطن دوست هم انجام شد که او دراين باره به «شرق» گفت: «بله، فيلم «لوتوس» در جشنواره شفيلد برگزيده شده و بنده به همراه دو نفر از عوامل فيلم به جشنواره دعوت شديم. متاسفانه با توجه به ارائه دعوت نامه رسمي به همراه مدارك به سفارت انگلستان براي هيچ كدام مان ويزا صادر نشد و فيلم بدون حضور ما به عنوان تنها فيلم ايراني در بخش مسابقه به نمايش درآمد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. هرچند اين نوع برخورد با اهالي فرهنگ و هنر از طرف بعضي از سفارتخانه ها تازگي ندارد؛ اما به شدت نگران كننده است. ما در آثارمان به مباحث انساني و موضوعات صلح دوستانه مي پردازيم كه به دوستي و رابطه انساني تاكيد دارد، متاسفانه اين گونه تصميمات به دلايل سياسي، تحريم يا هر چيز ديگري، كاركرد غيرفرهنگي و نادرستي دارد. اميدوارم سفارتخانه ها دقت نظر بيشتري داشته باشند؛ زيرا روابط فرهنگي و هنري ملت ها داراي اهميت تاريخي بسيار زيادي است و در جهان امروز اين نوع رفتارها ناپسند به نظر مي رسد».
    اين مستندساز در ادامه افزود: «جشنواره بين المللي فيلم مستند «شفيلد» جزء سه جشنواره بزرگ و مهم سينماي مستند در سطح جهان و مهم ترين جشنواره سينماي مستند در بريتانيا است که پس از انتخاب فيلم ها، آنها را به شش زيرگروه موضوعي شامل «مستند، عشق»، «مستند، در معرض گذاشتن»، «مستند، ماجراجويي»، «مستند، ريتم»، «مستند، انديشه» و «مستند، ديدگاه ها» تقسيم مي کند». او يادآور شد: « مستند «لوتوس» تنها نماينده سينماي ايران در بيست و پنجمين دوره جشنواره شفيلد بود و در تاريخ ۱۱ ژوئن ۲۰۱۸ در سالن اصلي جشنواره و در بخش «عشق، مستند» به نمايش درآمد. اين فيلم در اولين حضور بين المللي خود بنا بر اعلام برگزارکنندگان جشنواره توانست نظر مخاطبان را جلب کند. از نگاه حاضران در جشنواره، اين فيلم روايت بسيار جذابي از يک مسئله بسيار مهم معاصر داشت؛ ضمن اينکه منتقدان هم معتقد بودند «لوتوس» ساختار بصري بالايي دارد».
    فيلم سازان ايراني جامانده از ويزا
    


 روزنامه شرق ، شماره 3192 به تاريخ 21/4/97، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 33 بار
    



آثار ديگري از "فرانك آرتا"

  مظفري: جاي خالي «خانه هنرهاي تجسمي» احساس مي شود / نخستين نشست رسانه اي مديركل هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد برگزار شد
فرانك آرتا، شرق 14/6/97
مشاهده متن    
  در محدوده مربع تهديد / گفت و گوي «شرق» با سيدمجتبي حسيني معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
فرانك آرتا، شرق 7/6/97
مشاهده متن    
  نصيريان: با مهرجويي وارد سينما شديم / آيين نكوداشت بيستمين جشن خانه سينما برگزار شد
فرانك آرتا، شرق 4/6/97
مشاهده متن    
  مبارزه با فراموشي / گفت و گو با حسين دهباشي، تاريخ پژوه و تهيه كننده فيلم مستند
فرانك آرتا، شرق 18/5/97
مشاهده متن    
  «توران خانم» بركت داشت / به پيشواز دومين اكران اينترنتي فيلم «توران ميرهادي»
فرانك آرتا، شرق 2/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه نفت و پالايش
متن مطالب شماره 61، شهريور 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است