|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق 97/4/21: داشتن و نداشتن
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3264
چهار شنبه 18 مهر 1397



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3192 21/4/97 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


خرابات 
داشتن و نداشتن


نويسنده: جواد طوسي


    
    آنچه موجب ماندگاري و حضور جاري يك هنرمند مي شود، اثر اوست. رابرت راسن، فيلم ساز خيلي پركاري نبود، ولي چرا در همان تعداد محدود فيلم هاي او «بيلياردباز» جاودانه مي شود؟ چون ساختي چندوجهي دارد. در يك باشگاه بيليارد چندتا آدم مثل ادي فلسن با حرافي و كري خواندن و فرزي و چالاكي و چهره و قد و قواره سمپاتيكش، بشكه مينه سوتا با سكوت و انضباط فكري اش و برت گوردون با نگاه كاسب كارانه و حضور هولناكش مانند تقديري شوم، از چهره عادي و قالب معمولي شان پا فراتر مي گذارند و به شخصيت هاي قرص و محكمي تبديل مي شوند كه بنا و استحكام يك فيلم را تضمين مي كنند و در كنارش با آن رابطه غريب و استثنايي ادي و سارا، فيلم ابعاد فلسفي و اگزيستانسياليستي پيدا مي كند.
    در نقطه مقابل، با فيلم ساز پركاري مانند مايكل كورتيس طرفيم كه همه نوع فيلمي ساخته است، اما «كازابلانكا» چيز ديگري است. باز يك كافه و لوكيشني كم وبيش ثابت و آدم هاي جورواجوري كه در گذر زمان و به مناسبت هاي مختلف به پست هم مي خورند و رخ به رخ مي شوند و تصوير ديگري از خود ارائه مي دهند كه ريشه در عشق و رفاقت و پايبندي به اصول و خصايص دارد. يك باره در مواجهه با چنين دنيا و آدم هايي مي بيني «كازابلانكا» مي شود مجلس انس و الفت و دوستي و با عشق به گذشته نگريستن. اين وعده گاه و نقطه وصل را كه در آن يونيفورم و حزب و ايدئولوژي و سياست كنار مي رود و تنها حس عميق انساني موج مي زند،كجا سراغ داريد؟
    همه اينها را گفتم تا به مناسبت سالگرد تولد ناصرخان تقوايي به اين نكته بپردازم كه دورشدن او از سينما و فيلم سازي در اين سال ها باعث نشده تا از حافظه تاريخي ما پاك شود. اين به همان ذات هنرمندانه تقوايي برمي گردد كه هم در حوزه مستند و داستاني موفق بوده و هم در سريال سازي. هنوز «اربعين» و «باد جن» او از نظر فضاسازي، ريتم و ضرباهنگ، صداي زمينه و جنبه هاي بصري و زيبايي شناسانه، جزء بهترين مستندهاي سينماي ايران به شمار مي آيند. هنوز سريال «دايي جان ناپلئون» يک نمونه استثنايي در اقتباس ادبي و روايت پردازي و بازي با کلام و ترکيب حساب شده طنز و هجو و casting بازيگري و تبار شناسي تاريخي است.
    هنوز از «ناخدا خورشيد» به عنوان يک گوهر درخشان در قصه گويي، اسطوره پردازي و شمايل نگاري قهرمان، شخصيت پردازي، استفاده بکر و استادانه از جغرافيا در خدمت حال و هواي فيلم نامه و رخدادهاي تنيده شده در آن ياد مي کنند. ناصر تقوايي با اين گنجينه هاي ارزشمند، تصويري ماندگار و تثبيت شده از خود به جا گذاشته است، اما در مقام يک بيننده عاشق افسوس مي خوريم که چرا خالق خوش ذوق اين آثار ارتباطش را با مخاطبان خود قطع کرده و آنها را از تداوم اين وجد هنرمندانه محروم کرده است؟ اينجاست که بايد پذيرفت هنرمند و فرهنگ ساز در اختيار خودش نيست و نياز به مراقبت هاي لازم براي در امان ماندن، انگيزه داشتن، منفعل نشدن و درصحنه بودن دارد.
    اين حسرت در مورد فيلم سازي مانند ناصر تقوايي بيشتر است، چراكه او در آثار ديگرش مانند «آرامش در حضور ديگران»، «نفرين»، «اي ايران» و «كاغذ بي خط» نيز هويتمندي و زبان و گرامر سينمايي اش را حفظ كرده و حرفي براي گفتن دارد؛ مثلا وقتي او در «آرامش ...» به سراغ اقتباس ادبي مي رود، دربست خودش را وابسته به متن داستاني غلامحسين ساعدي نمي كند و خلاقيت فردي اش را در فصل قدم زدن سرهنگ بازنشسته از جلوي ميله هاي دانشكده افسري (همراه با شنيده شدن مارش نظامي مراسم صبحگاه دانشجويان از داخل محيط دانشكده) يا فصل انتهايي كه منيژه دستانش را از شير دستشويي اتاق بيمارستان پر از آب مي كند و دلواپس و عاشقانه خودش را به سرهنگ درب وداغان مي رساند تا لبان خشكيده اش را سيراب كند، نشان مي دهد يا از زاويه اي ديگر، هنوز ارزش هاي نهفته فيلمي مانند «اي ايران» كشف نشده است؛ فيلمي كه در وراي ظاهر كميك آميخته با طنزش، ريشه هاي تاريخي استبداد و خوش بيني و ذوق زدگي تاريخي در اين سرزمين بلاكش را نشان مي دهد.
    خرابات: داشتن و نداشتن
    


 روزنامه شرق ، شماره 3192 به تاريخ 21/4/97، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 17 بار
    



آثار ديگري از "جواد طوسي"

  بيدادِ زمان*
جواد طوسي، اعتماد 1/7/97
مشاهده متن    
  تاريخ در غربت
جواد طوسي، شرق 27/6/97
مشاهده متن    
  از صداي سخن عشق نديدم خوشتر
جواد طوسي، اعتماد 24/6/97
مشاهده متن    
  جذابيت پنهان بورژوازي*
جواد طوسي، شرق 22/6/97
مشاهده متن    
  دلار، خاكشير و چند داستان ديگر
جواد طوسي، اعتماد 15/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه تجهيزات ساختمان
متن مطالب شماره 42، مهر 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است