|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم97/4/21: بازگشت بامشاد و دوستان
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5154
سه شنبه بيست و ششم تير ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5150 21/4/97 > صفحه 3 (رسانه) > متن
 
 


بازگشت بامشاد و دوستان
به مناسبت اولين بازپخش «نقطه چين» بعد از سال ها از شبكه آي فيلم

نويسنده: زهرا غفاري

شبکه آي فيلم سيما در ادامه روند بازپخش مجموعه هاي تلويزيوني سال هاي دور و نزديک سيما، بتازگي و بعد از پايان بازپخش مجموعه پايتخت، اين شب ها اقدام به پخش دوباره «نقطه چين» کرده است؛ سريال شبانگاهي محبوب دهه هشتاد که در ادامه مسير موفقيت مديري پس از ساخت «پاورچين» ساخته شد و اين سريال هم توانست موفقيتي را در زمانه پخشش براي خود رقم بزند و موج سازي کند. نقطه چين گرچه در زمان پخش خود سريالي پرمخاطب به واقع پرمخاطب ترين سريال آن زمان آنتن بود، اما در ادامه هيچ گاه بازپخشي نداشت و اين اولين تکرار آن بعد از گذشت سال ها به شمار مي آيد. جالب اين که مديري در حضوري که اخيرا در برنامه «خندوانه» شبکه نسيم داشت، عنوان کرد که اين سريال را نسبت به آثار ديگرش دوست ندارد.
    جام جم به اين بهانه نگاهي دارد به حواشي ريز و درشت اين مجموعه تلويزيوني و نگاهي به عوامل مختلف موفقيت آن.
    
    چرا دوستش نداري؟
    خندوانه، دو سه هفته پيش مهمان مهران مديري بود. او در پاسخ به اين که کدام اثرش را کمتر دوست دارد، گفت: «پاورچين اثر درخشاني بود، اما نقطه چين را دوست ندارم». مديري در آن برنامه توضيح بيشتري در خصوص عدم علاقه اش نداد، اما مي شود دلايل تصميمش را حدس زد. نقطه چين برخلاف پاورچين، برنامه اي بود که تبليغات و نقش حضور اسپانسر تاثير مستقيمي در آن داشت. بارزترين اين حضور تبليغات، در مغازه لوازم صوتي و تصويري فروشي پيردوست بود که بنرهاي بزرگ و محصولات اسپانسر در آن به چشم مي خورد، اما پيردوست خود شير و کيک مي فروخت! ضمن اين که شخصيت هاي اين مجموعه هم عموما در حد تيپ باقي ماندند و برخلاف پاورچين، خيلي جان نگرفتند. نقطه چين به فاصله حدود يک سال پس از پاورچين و با موضوع و مضموني تقريبا شبيه به آن روي آنتن رفت و تکراري بودن موضوعات، در لحظات زيادي دست نويسندگان را براي خلاقيت مي بست. شايد اين اتفاقات از جمله دلايلي باشند که مديري را از مجموعه اش دلزده کرد.
    
    يک باجناقِ اعصاب خردکن!
    مديري گرچه در سريال هايش عموما خود نقش اصلي مي شود، اما شکي نيست که دليل اصلي موفقيت پاورچين و به نوعي برگ برنده اصلي آن مجموعه نه خودش، که بازيگر نقش مکملش بود. جواد رضويان با ايفاي نقش «داوود برره» ضوابط کليشه شده اي را که پيش از اين از نقش هاي طنز سراغ داشتيم، دگرگون کرد و با گويش من درآوردي برري، گريم نمکين و بازي خوب خودش پاورچين را در لحظات زيادي نجات داد. مديري در نقطه چين هم به چنين شخصيتي نياز داشت و به اين خاطر بامشاد، با بازي رضا شفيعي جم را به داستان وارد کرد. بامشاد گرچه به لحاظ نوع صداسازي، گريم و بي تناسب بودن هيکلش شبيه به شخصيت هاي تيپ و سطحي به نظر مي رسيد، اما او هم خيلي زود به محبوبيت رسيد و اين نقش، به نقشي تکرارنشدني در کارنامه شفيعي جم تبديل شد. بامشاد چنان شانه به شانه داوود در رقابت محبوبيت جلو مي رفت که شايعه شد مديري بعد از پاورچين با رضويان قهر کرده و به اين خاطر او در نقطه چين نقشي ندارد؛ شايعه اي که البته مديري با دعوت از رضويان در قسمت آخر نقطه چين کوشيد به آن پايان دهد و بعد هر دوي اين بازيگران را در اثر بعدي اش «جايزه بزرگ» دعوت به همکاري کرد.
    
    بازيگري که خاطره اش باقي ماند
    در ترکيب موفق بازيگران مجموعه نقطه چين، تماشاي بازي يکي از بازيگران شيريني دوچنداني برايمان دارد؛ بازيگري که البته ديگر در ميانمان نيست. يوسف پشندي را مي گويم؛ بازيگر نقش آقاي پشندي و پدر مهران مديري در اين مجموعه. در روزگاري که عطاران هنوز احمد پورمخبر را کشف نکرده بود، حضور يوسف پشندي در تلويزيون، اتفاقي تازه بود. بازيگري که علي رغم سن بالا، با گويش شيرينش دل از مخاطبان مي برد و در همراهي با مديري و ديگر بازيگران اين مجموعه، طنازي مي کرد. يوسف پشندي در سال 1299 به دنيا آمد؛ بازيگري که خيلي دير کشف شد و بازي در «شب روباه» به کارگرداني همايون اسعديان، اولين نقش آفريني هنري اش بود. مي گويند او تا قبل از روزگار بازيگري، در محله سهروردي دکه روزنامه فروشي داشت و بعد دست تقدير گذرش را به اين هنر کشاند. خاطره بازي او در نقطه چين، «توکيو بدون توقف» و «خواب سفيد» خوب در خاطرمان هست. پشندي درست در همان دوران حضورهاي دوست داشتني اش، در 86 سالگي به دليل سکته قلبي از دنيا رفت.
    
    آشنايي زدايي
    مهران مديري نقطه چين را به فاصله يک سال پس از پخش موفق پاورچين، تقريبا با همان تيم نويسندگان ولي اين بار در شبکه سه سيما کارگرداني و روانه آنتن کرد. مخاطبان او را هنوز با مجموعه قبلي اش در ياد داشتند و طبيعي بود که از همان نگاه اول، به دنبال مقايسه شباهت هاي ميان اين دو سريال بربيايند؛ از اين رو مديري در شروع کوشيد هر نوع آشنايي تصويري و حتي مضموني را در سريالش نسبت به پاورچين کمرنگ کند؛او در ابتدا به سراغ ساختاري، يادآور آثار قبلي اش چون ساعت خوش رفت و جنس فانتزي اغراق شده اي در مقايسه با واقعيت را برگزيد. شخصيت اصلي اين مجموعه که او خود ايفايش مي کرد، کارآگاهي بي دست وپا اما متوهم به نام اردلان (اردل) پشندي بود که بتازگي به اداره کشفيات پليس تهران منتقل شده بود و وظيفه اش انجام ماموريت هاي گوناگون فوق سري بود؛ اما به جاي انجام وظيفه، هر بار خرابکاري به بار مي آورد. با اين حال اين خط داستاني جديد به هر دليلي که بود، چندان در مجموعه دوام نياورد؛ اردل خيلي زود شغل کارآگاهي اش را رها کرد و کارمند ساده يکي از ادارات دولتي شد.
    
    معماي اقامت پشه ها!
    رواج تکيه کلام هاي گوناگون شخصيت ها، از جمله اتفاقاتي است که براي هر مجموعه طنز موفقي رخ مي دهد و همه گيري آن اثر را در سطح جامعه به اثبات مي رساند. نقطه چين هم از اين دست تکيه کلام هايي که به زبان مردم راه پيدا کردند و حتي تا همين الان نقل کلامشان مانده اند، کم نداشت. اصلي ترين اين تکيه کلام ها، سوالي بود که شخصيت کوروش (سيامک انصاري) بارها در اين مجموعه مطرح کرد و با سوالش، علم زيست شناسي را به چالش کشيد! اين سوال چيزي نبود جز «پشه ها روزا کجا استاد ميشن؟» و واقعا هم براي همه سوال پيش آمد که تکليف زندگي پشه ها در طول روز چه مي شود و آنها کجا مي روند! سوالي که هنوز جانورشناسان جوابي برايش ندارند! «افتاد الان؟!» تکيه کلامي که اردل براي شيرفهم کردن اطرافياش به کار مي برد و «بي وفايي، بي وفايي...» خواندن بامشاد در سريال، از ديگر ديالوگ هاي اين سريال بودند که در جامعه گل کردند و بارها و بارها به زبان مخاطبان آمدند.
    
    حاشيه؟ کم نبود
    مديري در زمان ساخت نقطه چين شانس آورد که هنوز مساله اعتراض قوميت هاي مختلف به مجموعه هاي تلويزيوني چندان جدي نشده بود و مي شد با نام مکان ها و استان ها، شوخي هاي ريزي کرد. کارآگاه پشندي و دستيارش ساعد (ساعد هدايتي) اهل قزوين بودند و بنا به ترفيع درجه به تهران نقل مکان کردند. در ميانه ماموريت هاي ناموفقشان هم هرگاه به گيري مي رسيدند، ساعد به بازگشت به قزوين اشاره مي کرد.
    اما حاشيه اصلي نقطه چين، به يک ماجراي سياسي مربوط مي شد. در ميانه کار مجلس ششم که در آن زمان در حال برگزاري بود، نمايندگان مجلس در اعتراض به اقدام شوراي نگهبان که بخشي از نمايندگان را به دليل عدم التزام به دين اسلام ردصلاحيت کرده بود، دست به تحصن و روزه سياسي زدند. مديري در همان زمان اين اتفاقات را به طنز به مجموعه اش وارد کرد. در يکي از قسمت هايي که نقطه چين در آن برهه روانه آنتن کرد، پيردوست، صاحب خانه سريال قصد شرکت در انتخابات مجلس را داشت، اما به دلايل مختلف رد صلاحيت شد و شخصيت هاي سريال در اعتراض به رد صلاحيت او دست به اعتصاب غذا در مقابل رسانه ها زدند؛ اما وقتي کسي حواسش نبود، يواشکي غذا مي خوردند. اين حرکت او در آن سال ها بازتاب هاي وسيعي را به همراه داشت و مديري، به سياسي کاري متهم شد.
    بازگشت بامشاد و دوستان / به مناسبت اولين بازپخش «نقطه چين» بعد از سال ها از شبکه آي فيلم
    


 روزنامه جام جم، شماره 5150 به تاريخ 21/4/97، صفحه 3 (رسانه)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 12 بار



آثار ديگري از "زهرا غفاري"
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه علوم و فنون نقشه برداري
متن مطالب شماره 4 (پياپي 704)، بهار 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است