آرشیو شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۳۳
هنر و ادبیات
۱۵
یادداشت

«تئاتر نصر» سرمایه فرهنگی

ایرج راد

تئاتر نصر حتی بعد از انقلاب هم مدت بسیار کوتاهی فعال بود ولی به هر حال تعطیل شد. از آن دوران به بعد چندین بار دورخیزهای مختلفی صورت گرفت که ساختمان حداقل به عنوان «موزه تئاتر» در نظر گرفته شود و البته در مقاطعی موافقت هایی هم صورت گرفت. آن زمان مساله مالکیت وجود داشت چون یک بخش دست بنیاد مستضعفان بود و بخشی هم جهاد دانشگاهی. آن طور که شنیدم در دوره کوتاه حضور آقای نجفی در شهرداری تهران این ملک خریداری شد و ایشان زمانی به من گفتند به زودی کارهای موزه تئاتر آغاز می شود که متاسفانه حضور آقای نجفی دوام چندانی نداشت.

این را هم می دانم که وقتی آقای دکتر ایمانی معاون هنری وزارت ارشاد بود وضعیت «تئاتر نصر» پیگیری و امور به مهندس شافعی سپرده شد که طراحی و معماری «خانه تئاتر»جدید را هم برعهده داشت. وضعیت «تئاتر نصر» حتی در دولت های آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی مورد توجه بود چون به یاد دارم با آقای منتظری، معاون هنری وقت مدتی به دنبال خرید بنا برای طراحی موزه تئاتر بودیم اما نمی دانم هر بار چه اتفاقی رخ می داد که همه چیز مسکوت می ماند. تاریخی بودن این بنا به تنهایی ارزش میراث، حفظ و حراست دارد و علاوه بر این سابقه تئاتر ی اش بسیار مهم است. «تئاتر نصر» متاسفانه در این سال ها بسیار فرسوده شده است و اوضاع مساعدی ندارد ولی اگر قرار باشد به سالن تئاتر تبدیل شود حتما باید کار اساسی روی آن صورت بگیرد.

تبدیل تئاتر نصر به یک محل فرهنگی یک مشکل اساسی دارد و آن وضعیت خیابان لاله زار است. طرح «گذر فرهنگ» هم به دلیل تجاری شدن خیابان اجرایی نشد. بیشتر این تجار دنبال تبدیل هر ساختمانی به انبار هستند، «تئاتر نصر» خوشبختانه تا به امروز جان سالم به در برده است ولی همچنان نمی دانم قرار است چه اتفاقی رخ دهد، امیدوارم همه از این سرمایه فرهنگی محافظت کنند.