آرشیو سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۷۶
بورس کالا
۱۴
کوتاه از بازار جهان

فولاد و سنگ آهن در نوسان

پایگاه خبری فولاد ایران: انتظار می رود قیمت الکترود گرافیتی ژاپن برای قراردادهای اکتبر تا دسامبر سال جاری افزایش یابد و از 9775 تا 11155 دلار در هر تن به 12445 تا 13330 دلار در برسد. بین ژانویه تا آوریل سال جاری نیز قیمت الکترود ژاپن 8 هزار تا 9 هزار دلار در هر تن بوده و در واقع سال جاری سه مرتبه رشد قیمت داشته است. از نیمه دوم سال گذشته قیمت جهانی الکترود گرافیتی صعودی بوده چون عرضه چین کاهش داشت.

افزایش صادرات فولاد برزیل به آمریکا

پس از آنکه آمریکا تعرفه های جدیدی بر واردات فولاد به این کشور اعمال کرد طی ماه بعد از آن، صادرات فولاد برزیل به این کشور افزایش یافت.در ماه ژوئن صادرات فولاد برزیل به آمریکا در مجموع 550 میلیون دلار ارزش داشت که نسبت به ژوئن سال گذشته تقریبا سه برابر شده بود. تناژ فولاد صادر شده نیز از 387 هزار تن سال قبل به 885 هزار تن افزایش یافت.یک علت این افزایش صادرات این بود که برزیل از تعرفه های وارداتی آمریکا مستثنی بود. از طرفی با اتمام اعتصاب کامیون داران برزیلی فعالیت بازار فولاد نیز به حالت نرمال بازگشت و صادرات بهبود داشت.

کاهش صادرات فولاد ترکیه

آمار اخیر انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه نشان می دهد این کشور حدود 4/ 9 میلیون تن فولاد در سه ماه نخست سال جاری صادر کرده که 5/ 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است. علت اصلی این افت نیز کاهش صادرات به آمریکا بوده است.میزان صادرات میلگرد ترکیه در این مدت حدود 3 میلیون تن بوده که افت 2/ 16 درصدی داشته است. صادرات ورق تخت نیز حدود 2 میلیون تن بوده است.

افزایش واردات سنگ آهن به ترکیه

ترکیه که دهمین واردکننده بزرگ سنگ آهن دنیاست در ماه مه سال جاری از افزایش واردات سنگ آهن خبر داد که با 36 درصد رشد ماهانه به 05/ 1 میلیون تن رسید. همچنین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز 14درصد بالا رفت. در 5 ماه نخست سال نیز واردات سنگ آهن به این کشور رشد 13 درصدی داشته و به 25/ 4 میلیون تن رسید.برزیل همچنان اولین صادرکننده سنگ آهن به ترکیه است و 51 درصد سهم بازار آن را در دست دارد. پس از آن نیز سوئد و کره جنوبی عرضه کننده های بعدی سنگ آهن به ترکیه بودند.