آرشیو شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۷۹
خبر
۶

خارج از معمول

مصرف بالای برق دانشگاه هادر تعطیلات

روزنامه جمهوری اسلامی: یک استاد دانشگاه امیرکبیر پیشنهاد داده برای صرفه جویی در برق دانشگاه های کشور یک ماه تعطیل شوند. رضا امراللهی رئیس پردیس دانشگاه امیرکبیر نوشت: «بیشتر دانشگاه های کشور عملا ماه مرداد را به عنوان تعطیلی بخشی از کارکنان خود پذیرفته اند ولی به دلایل مختلفی استادان، دانشجویان دکترا و کادر مدیریت دانشگاه ها و دانشکده ها حضور دارند و از برق به خصوص برای خنک کردن همه فضاها استفاده می کنند.»

او ادامه داد: «درحالی که به دلیل بزرگ بودن فضاهای آزمایشگاه ها، سالن ها و... که برای همه دانشجویان پیش بینی شده و در این زمان خالی است، مجبور می شوند عمده سالن ها و فضاها را خنک کرده و برق زیادی مصرف می کنند. به عبارت دیگر از 15 تیر ماه تا 15 مرداد ماه که پیک مصرف برق است، دانشگاه ها عموما دایر بوده و همه یا اکثر ساختمان ها اعم از کوچک و بزرگ با حداقل حضور فیزیکی دانشجویان درحال کار هستند.» این استاد دانشگاه تاکید کرد: «اگر وزارت علوم و دولت محترم به مصلحت بدانند شاید تعطیل کردن جدی یک ماهه نیمه تیر با نیمه مرداد ماه (زمان پیک مصرف برق در سراسر کشور) لازم باشد. با محاسبه ساده ای که انجام داده ام این تعطیلی که عملا وجود داشته ولی مصرف انرژی را تعدیل نکرده است، بین 1000 تا 2000 مگاوات مصرف برق دارد که می توان از این مصرف بیهوده اجتناب کرد. این کار باعث خاموشی کمتری در سطح کشور شده که می توان از این صرفه جویی در جای بهتری بهره برد.»

شیرینی گردویی کمیاب شد

مراجعه به شیرینی فروشی های سطح شهر نشان می دهد شیرینی گردویی کمیاب شده است. شیرینی فروشان علت این امر را افزایش قیمت شدید گردوهای قهوه ای عنوان می کنند. در واقع افزایش قیمت تقریبا 100 درصدی این نوع از گردوها، پخت و فروش شیرینی گردویی را بی صرفه کرده چرا که اقبال خریداران با قیمت جدید فروکش خواهد کرد.