آرشیو شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۷۹
فرهنگ و هنر
۳۲

تازه ها

آونگ خطر در تجارت فردا

هفته نامه تجارت فردا در دویست و هفتاد و هفتمین شماره خود به بررسی موضوع چاپ پول در اقتصاد ایران پرداخته و آن را چیدن میوه ممنوعه نامیده است.

در مقدمه این پرونده که با عنوان اصلی «آونگ خطر» روی جلد بازتاب پیدا کرده، آمده است: «دو ابرچالش کسری بودجه و مشکلات پیچیده نظام بانکی می تواند دولت را به خوردن میوه ممنوعه وسوسه کند. دست درازی به منابع بانک مرکزی در شرایطی که حجم نقدینگی از حجم تولید ناخالص داخلی عبور کرده هولناک ترین اتفاقی است که به ظهور ابرچالش تورم منجر خواهد شد.» همچنین «رخنه در پارلمان؛ عواقب آلوده شدن قانون گذار به فساد چیست؟»، «ترکش سود؛ آیا تغییر سودبانکی در حال حاضر کار درستی است؟» و «جامعه ناشکیبا؛ مردم چقدر می توانند صبور باشند؟» دیگر تیترهای انتخاب شده در جلد هفته نامه هستند. تجارت فردا از مجموعه نشریات گروه رسانه ای «دنیای اقتصاد» است که شنبه های هر هفته منتشر و در سراسر کشور توزیع می شود. بهای این هفته نامه 132 صفحه ای 12هزار تومان است.

واکاوی مفهوم خوشبختی در یک کتاب

کتاب «در جست وجوی خوشبختی» نوشته سیسلا بوک با ترجمه افشین خاکباز به چاپ دوم رسید. سیسلا بوک یک فیلسوف اخلاق گراست و در این کتاب، خوشبختی، سرشتش و جایگاه این مفهوم را در اندیشه و آثار فلسفی مکاتب مختلف فکری مورد بررسی قرار داده است. این کتاب 9 بخش دارد که به ترتیب عبارتند از: شانس، تجربه، تعریف های ناسازگار، «در باب زندگی خوش»، سنجش، فراسوی خلق و خو، آیا می توان به خوشبختی پایدار دست یافت؟، توهم، محدوده خوشبختی.

مفهوم خوشبختی در آثار اندیشمندان مختلف از فلاسفه یونان گرفته تا اندیشمندانی مانند دزموند توتو، چارلز داروین، آیریس مرداک و دالایی لاما در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. و به علاوه، جدیدترین نظریه های روانشناسان و اقتصاددانان و متخصصان ژنتیک و عصب شناسان نیز درباره خوشبختی بررسی شده است. این متفکر با پرهیز از نظریه پردازی های انتزاعی، گنجینه ای از مشاهدات مردمان عادی و شخصیت های معروف درباره خوشبختی را در هم می آمیزد و تصویری ارائه می دهد که شاید بتوان گفت یکی از معدود تصاویر کاملی است که از خوشبختی ارائه شده است. چاپ دوم «در جست وجوی خوشبختی» در 296 صفحه و به قیمت 32 هزار تومان ازسوی نشر نو روانه بازار کتاب شده است.