آرشیو یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۴۰
هنر و ادبیات
۹
پرده نقره ای

مگ رایان و ایتان هاوک، برگزیدگان ویژه لوکارنو

جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو طی 71 سال جایگاهی خاص در میان جشنواره های بزرگ سینمایی جهان به دست آورده است. مرداد هر سال، شهر لوکارنوی سوییس به پایتخت تبدیل می شود که مولفان سینما در آن دور هم جمع می شوند. هزاران سینمادوست و فیلمساز در این رویداد هنری گرد هم می آیند تا شور و اشتیاق خود را برای سینما به اشتراک بگذارند.

این جشنواره هر ساله در بخش جنبی 5 جایزه ویژه اهدا می کند که شامل پاردو دونوره مانور، جایزه اکسلنس، پرمیو ریموندو رزونیکو، جایزه تیسینومودا و جایزه کلوپ لئوپارد می شود. براساس اخباری که سایت جشنواره منتشر کرده است، جایزه ایزه پاردو دونوره دونور که تاکنون 28 سال است که به مولفی از سینمای معاصر اهدا می شود، امسال به برونو دومون فیلمساز و فیلمنامه نویس تعلق می گیرد. این فیلمساز فرانسوی تاکنون 10 فیلم بلند ساخته و بارها از سوی جشنواره کن تقدیر شده است.

جایزه برتری (Excellence Award) این دوره که به منظور تجلیل از چهره های مشهوری که با توانایی خود موجب غنای سینما شده اند، به ایتان هاوک تعلق می گیرد. او امسال با فیلم «بلیز» به نویسندگی و کارگردانی خودش در این جشنواره حضور دارد. این فیلم حکایت زندگی بلیز فولی، موزیسین سبک موسیقی کانتری امریکاست.

جایزه ریموندو رزونیکو که به بهترین فیلمساز مستقل اهدا می شود، امسال به تد هوپ تعلق می گیرد. هوپ تهیه کنندگی دوره ای از تاریخ سینمای مستقل را بر عهده داشته و در این مدت فرصت هایی طلایی برای صداهای نو و استعدادهای شگرف ایجاد کرده است.

جایزه ویژن تیسینومودا به هنرمندی تعلق می گیرد که با آثار خلاقه اش چشم اندازهای جدیدی در سینما گشوده باشد. مسوولان جشنواره در این دوره با این جایزه از کایل کوپر، طراح امریکایی 56 ساله تقدیر می کنند. کوپر مدیر طراحی بیش از 350 جلوه تصویری در سکانس های مختلف سینمایی و رسانه های دیگر بوده است.

جایزه کلوپ لئوپارد برای تجلیل از هنرمندی است که مهر و امضای خاص خودش را در سینما به ثبت رسانده است. این جایزه امسال به مگ رایان، بازیگر امریکایی تعلق می گیرد. این جایزه پیش تر به فی داناوی، میا فارو، اندی گارسیا، استفانیا ساندرلی و آدرین برودی اهدا شده بود.

این جوایز طی برگزاری هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو که از یکم تا 11 آگوست (10 تا 20 مرداد) در سوییس برگزار می شود، به برگزیدگانش اهدا می شود.