آرشیو یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۴۰
صفحه آخر
۱۶
به اضافه سیاست

جذب حداکثر نیکنامی

سعید شریعتی

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم در زمینه دستاوردهای مردمسالارانه پنجمین دوره شوراها رای قاطع اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به حضور اقلیت های دینی در ترکیب شوراهای شهر را باید در صدر این فهرست نوشت.

طرفه اینکه سپنتا نیکنام یکی از منتخبین محترم زرتشتی یک سال از حضور در شورا محروم ماند اما ایستادگی اش که با حمایت قاطبه جریان سیاسی اصلاح طلب و عموم نیروهای ملی و سیاسی همراه بود عملا یک مطالبه ملی را شکل داد تا جایی که محافظه کار ترین جریان های ذی نفوذ در قدرت را نیز با این خواسته همراه کرد.

فرآیندی که در شکل گیری مساله و عمومی شدن آن و جست وجوی راه حل مساله ورود مجلس شورای اسلامی و مقاومت شورای نگهبان و نهایتا تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام به حل ماجرا نشان داد که ظرفیت های اصلاحی به اشکال متفاوتی کماکان در ساختار سیاسی و حقوقی کشور باقی است.

تلاش پیگیرانه و روشنگرانه ای که کمپین ملی دفاع از حقوق اقلیت ها که از اعضای شورای شهر یزد آغاز شد و از نخبگان سیاسی و حقوقی، احزاب و سازمان های سیاسی، سازمان های مردم نهاد، نمایندگان مجلس از جناح های مختلف سیاسی، مراجع و علمای دینی نیرو گرفت و ساختار تقنینی کشور را که در بادی امر کاملا غیر قابل تغییر می نمود به پذیرش، خواست و تشخیص و مصلحت عمومی سوق داد.

باید از این فرآیند درس آموخت و دریچه های امیدواری را به اصلاح حقوقی نظام در تامین و حداکثر رسانی منفعت عمومی و به تعبیر مقام رهبری جذب حداکثری برای نظام که یقینا محصول آن کارآمدی هر چه بیشتر نظام خواهد بود، بهره برد.