آرشیو سه‌شنبه ۲ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۸۲
صنعت و معدن
۳

موج جدید ورود سرمایه

دنیای اقتصاد: کشورهای اروپایی گوی سبقت سرمایه گذاری در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری را از سایر کشورهای متقاضی سرمایه گذار در کشور ربودند. آمار منتشر شده از روند جذب سرمایه خارجی بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع بیش از 31 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور از سوی هیات سرمایه گذاری خارجی برای اجرای هشت طرح در کشور مصوب شده است.

آمار اعلام شده همچنین نشان می دهد که از هشت طرح مصوب از سوی هیات سرمایه گذاری، چهار طرح به صورت مستقل با سرمایه گذاری شرکت های اروپایی صورت خواهد گرفت و دو طرح نیز با سرمایه گذاری «اروپایی - آسیایی» در کشور انجام خواهد شد؛ آماری که از پیشتازی اروپایی ها برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف در کشور حکایت دارد. با توجه به مصوبات هیات سرمایه گذاری در مجموع دو طرح نیز در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری از سوی کشورهای «هند» و «ترکیه» صورت گرفته است.

با به سرانجام رسیدن برجام رفته رفته بارقه های امید برای جذب سرمایه گذاری خارجی چه در بخش صنعت و چه در بخش معدن با توجه به پتانسیل های موجود در این حوزه ها به وجود آمد. به طوری که براساس پیش بینی صورت گرفته برای بخش صنعت، معدن و تجارت در برنامه ششم توسعه رشد سالانه 9 درصدی پیش بینی شده است؛ هدف گذاری که تحقق آن، نیازمند جذب بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه در سال است. رقمی که با توجه به سرمایه های جذب شده تاکنون به گفته تحلیلگران اقتصادی اجرای هدف گذاری برنامه ششم توسعه را با تعلل و دیرکرد بسیار همراه کرده است. فعالان اقتصادی معتقدند هنوز روند جذب پول خارجی در کشور با دست اندازهایی مواجه است که باید برای رفع آنها راهکارهای اساسی و مدون در نظر گرفت. در این میان تنها تغییری که در مکانیزم جذب پول خارجی در مدت زمان مورد بررسی خود را به خوبی نشان داده، افزایش تنوع گروه های سرمایه پذیر بعد از برجام در دولت دوازدهم بوده است. حال با بازگشت تحریم ها فعالان اقتصادی پیش بینی می کنند که تحقق رقم پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه دور از ذهن باشد.