آرشیو پنج‌شنبه ۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۲
سلامت
۱۴
دستچین

سفیدآب بهترین بدن شوی و لایه بردار طبیعی

فاخره بهبهانی

برای تهیه گزارشی نیاز به اطلاعات علمی بیشتری داشتم. به چند کتاب معتبر و موثق طب سنتی مراجعه کردم.

در حین جست وجو واژه سفیدآب و مطالب خواندنی آن نظرم را جلب کرد و به نکات جالب توجه و مفیدی به شرح ذیل رسیدم. گفته شده سفیدآب یا همان روشور بهترین بدن شوی و لایه بردار طبیعی پوست است. در طب ایرانی برای دفع گرمای بدن و کمک به تنظیم ترشح غدد عرقی بخصوص در فصول گرم سال توصیه شده بدن را با سفیدآب کیسه بکشید و تنها به لیف زدن اکتفا نکنید. البته اگر برای کودکان قصد استفاده از روشور را دارید باید از لیف های بسیار نرم استفاده کنید.

سفیدآب از چه موادی تشکیل شده؟

سفیدآب از ترکیب نوعی گل با چربی نخاع حیوانات تهیه و چون حالت صابونی ایجاد می کند بدن شویی قوی و تمیز کننده بوده و به علت بافت سختش بهترین لایه بردار و نرم کننده پوست است. از یک پزشک و متخصص طب سنتی در مورد صحت و سقم ترکیبات مورد استفاده در روشور پرسیدم. وی با تائید صحت استفاده از گل و نخاع حیوان در سفیدآب گفت با توجه به این که هیچ کدام نجس نبوده و سفیدآب هم خوردنی نیست که آن را حرام بدانیم مصرف آن بلامانع است.

شادابی پوست با سفیدآب

سفیدآب می تواند جایگزین خوب و طبیعی برای انواع ماسک های لایه بردار باشد. این ماده با حذف سلول های مرده بدن موجب باز شدن منافذ و رشد سلول های جدید و زیبایی و شادابی پوست می شود. ضمن این که باعث کنترل تعریق بدن شده و گفته می شود افراد در هر بار استحمام مقداری سفیدآب به قسمت هایی از بدن که بیشتر دچار تعریق می شود بمالند و با دست ماساژ دهند. افرادی که به صابون ها و بدن شوی های شیمیایی حساسیت دارند می توانند سفیدآب را جایگزین کنند. در دورانی زنان از سفیدآب به جای کرم پودرهای امروزی برای آرایش و سفید جلوه دادن پوست استفاده می کردند که هیچ گونه عوارض و بیماری پوستی در پی نداشت.