آرشیو شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۸۵
بازار دیجیتال
۲۶
نورسیده

XCloud، نسل آینده ایکس باکس

آی تی ایران: مایکروسافت این روزها در حال توسعه نسل بعدی کنسول بازی Xbox است و گزارش های اخیر درباره این محصول عنوان می کند که تاریخ عرضه مدل بعدی، سال 2020 خواهد بود. شکی نیست که قابلیت های سخت افزاری مدل جدید این کنسول، از مدل Xbox One X قطعا بالاتر خواهد رفت، اما خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه مایکروسافت در مدل جدید، بیش از هر چیزی تمرکز خود را بر قابلیت های پخش بازی-Game Streaming- معطوف کرده است. طبق گزارش Thurrott.com، مایکروسافت همچنین درحال توسعه کنسول دومی نیز هست که تنها به قابلیت پخش بازی -streaming games- محدود خواهد شد.

کنسولی که به قابلیت استریمینگ بازی مجهز است، طبق گزارش ها قدرت پردازش نسبتا پایینی دارد. در این کنسول، قابلیت هایی که می تواند سرعت پخش بازی ها را کاهش دهد، کمتر وجود دارد و طبق گفته مایکروسافت، در این کنسول، بازی ها از طریق سرویس ابری پردازش و اجرا خواهند شد که در این شرایط کاربر کمترین میزان تاخیر را هنگام اجرای بازی ها شاهد خواهد بود. به کنسول بعدی مایکروسافت فعلا با کدنیم Scarlett اشاره شده است. این شرکت عظیم سازنده نرم افزار همچنین مشغول توسعه یک سرویس پخش گیم برای ایکس باکس نیز هست که از طریق دستگاه های مختلف قابل دسترسی خواهد بود. این سرویس، بخش مهمی از برنامه های آینده مایکروسافت برای ایکس باکس را شامل می شود از جمله توسعه سرویس «Netflix مخصوص بازی های ویدئویی» یا Xbox Game Pass.

طبق گفته منابع نزدیک به مایکروسافت، این شرکت فعلا در مرحله توسعه دیتاسنترهایی قرار دارد که در آینده، سرویس گیم استریمینگ مایکروسافت را اجرا خواهند کرد. به این پروژه که تحت کدنیم «XCloud» به آن اشاره شده، در آینده قرار است تمام بازی های این سرویس از طریق آن پردازش و اجرا شده و برای کاربران پخش شود. مایکروسافت همچنین در نظر دارد قابلیت استفاده از دستگاه های مختلف دیگری را نیز به سرویس خود بیفزاید مانند گوشی های موبایل. شرکت سونی نیز در حال توسعه سخت افزارهای سفارشی برای سرویس PlayStation Now خود است.

این سرویس به کاربران این امکان را می دهد تا بازی های پلت فرم های PS2،PS3 و PS4 را روی دستگاه PC یا کنسول های PlayStation 4 خود اجرا کنند. طی سال های اخیر، مایکروسافت در زمینه فروش کنسول های بازی از رقیب خود، سونی عقب تر بوده است اما از آنجا که این شرکت تلاش دارد صنعت بازی های خود را گسترش دهد، به همین دلیل سرمایه گذاری های هنگفتی روی توسعه سرویس پخش ابری بازی های خود تخصیص داده است.هدف مایکروسافت، هدف آسانی نیست. همین حالا نیز سرویس های پخش بازی مختلفی از جملهGeForce، PlayStation Now،Shadow نیز وجود دارند که خیلی هم موفق هستند و مایکروسافت برای رقابت با آنها باید تلاش زیادی کند.