آرشیو دوشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۸۷
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

پاکستان پس از انتخابات

احسان آذری نیا

هفته گذشته در انتخابات پارلمانی پاکستان، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، کریکت باز پیشین که اکنون به چهره سیاسی ضدفساد در پاکستان تبدیل شده به پیروزی رسید و او اکنون باید دولت را با همکاری احزاب دیگری که در پارلمان این کشور کرسی هایی را تصاحب کرده اند تشکیل دهد.

پاکستان با 207 میلیون نفر جمعیت، در سال های اخیر از لحاظ امنیتی وضعیت بهتری پیدا کرده، اما مجموعه ای از عوامل سبب شده اقتصاد این کشور در آستانه بحران قرار گیرد. در انتخابات هفته گذشته، شعارهای انتخاباتی جذاب عمران خان از جمله مبارزه با فساد، سامان دادن به اوضاع اقتصادی و مبارزه با فقر و نابرابری ها سبب شد، رای دهندگان به سمت او حرکت کنند.

اما به زودی زمان عمل به این وعده ها فرا می رسد و این درحالی است که به باور کارشناسان، زمینه ها برای تحقق وعده های یاد شده فراهم نیست و عمران خان در مسیری پر مانع حرکت خواهد کرد. مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فراوان هستند و برای رفع آنها به همراهی همه گروه های سیاسی نیاز است اما درباره وجود درک سیاسی بالا در احزاب رقیب تردیدهایی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند سیاستمداران شکست خورده در انتخابات، با عمران خان به مقابله خواهند پرداخت در حالی که باید بدانند اگر او موفق نشود، بحران های مختلف دامن گیر همه خواهد شد. نخستین قدم دولت جدید سامان دادن به وضعیت کسری حساب جاری و دریافت وام از صندوق بین المللی پول است. در حوزه های دیگر از جمله رابطه با آمریکا و کشورهای همسایه به ویژه هند نیز باید برنامه های معقولی تدوین شود.

در مطالب حاضر، به معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پاکستان، اولویت های دولت جدید، نقش صندوق بین المللی پول و چین در اقتصاد پاکستان، تاثیر منفی فساد مالی در سطوح بالای سیاسی و لزوم تدوین برنامه های میان مدت و بلندمدت برای رفع مشکلات اشاره شده است.