آرشیو سه‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۸۸
فرهنگ و هنر
۳۲

انتقاد دوباره از نظرسنجی های صداوسیما درباره خودش

تلویزیون به تازگی آماری درباره میزان مخاطبان سریال «پدر» که تا کنون 9 قسمت از آن روی آنتن رفته منتشر کرده که بر اساس آن تاکنون 82 درصد مخاطبان این سریال را عالی و 10 درصد سریال را خوب ارزیابی کرده اند. این نظرسنجی، همچون سایر نظرسنجی های سازمان صدا وسیما انتقادهای کارشناسان را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم مازیار معاونی منتقد تلویزیون و کارشناس رسانه در واکنش به این گونه نظرسنجی گفت: این پذیرفتنی نیست که یک ارگان، سازمان یا نهادی خودش، خودش را ارزیابی کند. اگر قرار به ارزیابی هم باشد این کار را باید به مجموعه ای از کارشناسان هنری بنابر بسته ای مشخص و معیارهایی متقن خارج از چارچوب ها و سلسله مراتب صداوسیما، ارزیابی را انجام دهند. نه اینکه امروز می بینیم هنوز 9 قسمت از یک سریالی گذشته و به لحاظ حرفه ای نتوانسته آمالی را برآورده کند می بینیم چطور دوباره از خودشان تقدیر می کنند. وی با اشاره به اینکه صداوسیما بدون هیچ معیار منطقی و اصولی از خود و عوامل آثار حتی بی کیفیت تقدیر می کند، تاکید کرد: صداوسیما هر موقع هم اقدام به انتشار نظرسنجی می کند آمار زیر 80 درصد نمی آید.

از طرفی هم به آثار غیرقابل قبول و بی کیفیت تلویزیونی هم هدیه می دهد و از آن آثار هم تجلیل می کند. انگار هیچ نظام مندی و سامان بخشی در رابطه با ارزیابی و نظرسنجی برنامه ها و سریال های تلویزیونی وجود ندارد. چرا که نظرسنجی ها با سوالات از پیش تعیین شده و بارم های همیشگی هنوز بدون شفاف سازی درست برای جامعه، انجام می شوند. در صورتی که مسوولان مربوطه در نظرسنجی و ارزیابی از صاحب نظران و نگاه تخصصی و عمیق بدون وابستگی بهره ببرد، نتایج بهتری حاصل می شود. معاونی مشکل تلویزیون را سردرگمی در انسجام بخشی یک معیار درست ارزیابی دانست و افزود: تصورم بر این است که تلویزیون ما باید برای افزایش اثرگذاری یک درون مایه نمایشی مثل سریال «پدر» از کارشناسانی استفاده کند که هیچ وابستگی سازمانی نداشته باشند و از طرفی به یک آمایش مطلوب جامعه ای و منطقه ای نیز دست پیدا کند. چون نقدهایی که به رسانه ملی وارد است یکی از آنها عدم شناخت سلایق و نیازمندی های مخاطبان است.