آرشیو چهار‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۸۹
بازار دیجیتال
۲۵

اپل با کوالکام قطع همکاری می کند

آی تی ایران: در پی مشکلات حقوقی که از مدت ها پیش بین شرکت اپل و کوالکام پیش آمده، شرکت کوالکام اعلام کرد احتمالا شرکت اپل دیگر از مودم های کوالکام روی آی فون های جدید خود استفاده نکند و مودم های شرکت اینتل را جایگزین آنها کند. حال با اینکه کوالکام هنوز وظیفه تامین مودم مدل های قدیمی آی فون را که هنوز به فروش می رسند برعهده دارد، اما از دست دادن بازار آی فون های جدید می تواند ضربه بزرگی به درآمد و رشد اقتصادی این شرکت وارد کند.

مدیر مالی شرکت کوالکام هم اخیرا در مصاحبه خود اعلام کرد که اپل قصد دارد تنها از مودم ها اینتل روی آی فون های جدید خود استفاده کند. او گفت در حال حاضر این تصمیم با جدیت از سوی اپل اتخاذ شده، اما شاید روزی مشکلات برطرف شود و کوالکام باز هم تامین کننده اصلی مودم آی فون های شرکت اپل شود. شرکت اینتل یکی از اصلی ترین رقبای کوالکام در این صنعت محسوب می شود. اپل از سال 2016 به کارگیری مودم های اینتل در آی فون جدید خود یعنی آی فون 7 را آغاز کرد که البته این اقدام به معنی قطع همکاری با کوالکام نبود و تا به امروز اپل مودم مورد نیاز آی فون های خود را از طریق هر دو شرکت اینتل و کوالکام تامین کرده است.

از زمان آغاز درگیری های حقوقی بین اپل و کوالکام، این احتمال وجود داشت که اپل همکاری خود را با کوالکام کاهش دهد یا قطع کند، اما بسیاری از کارشناسان معتقد بودند اینتل فعلا توانایی تامین مودم تمامی آی فون های شرکت اپل را ندارد و احتمالا اپل حداقل 30 درصد از مودم های مورد نیاز خود را امسال از طریق شرکت کوالکام تامین می کند اما اخبار جدید نشان می دهد که ظاهرا اپل قصد دارد به طور کامل از چیپ های شرکت اینتل در آی فون های جدید خود استفاده کند. به نظر می رسد مشاجره قانونی بین اپل و کوالکام که از سال گذشته آغاز شده برای شرکت کوالکام خیلی گران تمام شده چراکه این شرکت اوایل امسال اعلام کرد که برای کاهش هزینه های اجرایی خود به مبلغ یک میلیارد دلار قصد دارد نیروی کاری خود را کاهش دهد و بدون شک قطع همکاری اپل با این شرکت حتی صدمات جدی تری را به این کمپانی وارد خواهد کرد.