آرشیو پنجشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۲
ایران جمعه: کافه جمعه
۱۲
فیلم پیشنهاد هفته

از تماشای این فیلم ها غافل نشوید

پیشنهادهایی برای عشق فیلم ها

کاوه میرعباسی (نویسنده و مترجم ادبی)

حتما برای شما هم پیش آمده که آنقدرغرق تماشای فیلم یا مطالعه کتابی شده باشید که احساس کنید در اعماق روح و جانتان نفوذ کرده. اتفاقی اگر در سنین کم رخ داده باشد ما را به سمت انتخاب مسیر خاصی از زندگی سوق می دهد؛ مثل تحصیل در فلان رشته یا تلاش برای کسب فلان شغل مشخص یا... سال ها از فعالیتم در عرصه ترجمه می گذرد اما آنقدرعاشق سینما هستم که اگر قرار باشد نگاهی به روزگار جوانی ام داشته باشم نمی توانم منکر تاثیری شوم که فیلم «ساتیریکون» به کارگردانی «فدریکو فلینی»ایتالیایی بر من گذاشت.

سال آخر دبیرستان بودم، همراه پسرخاله ام به تماشای این فیلم رفتیم، شاید باورتان نشود اما بارها این فیلم را تماشا کرده ام، با وجود اینکه فیلم محصول اواخر دهه 60 میلادی است اما حالا که دسترسی به آرشیو فیلم ها خیلی راحت شده توصیه می کنم در این دو روز تعطیلی آخر هفته به تماشای این فیلم خوش ساخت بنشینید. این ساخته فلینی چنان تاثیری بر من گذاشت که تصمیم به تحصیل در رشته کارگردانی سینما گرفتم، همین کار را هم کردم. به رومانی رفتم و آنجا سینما خواندم، هرچند که به دلایلی تنها به همان اتمام کارشناسی و درس خواندن ختم شد. فیلم دیگری که حیف است به تماشای آن ننشینیم «از نفس افتاده» ساخته «ژان لوک گدار»، کارگردان فرانسوی است. حداقل پنج مرتبه ای این فیلم را تماشا کرده ام و اگر فرصتی باشد بازهم آن را خواهم دید. اما فیلم دیگری که به گمانم در زمره 10فیلم برتر جهان قرار دارد و باید به تماشای آن نشست فیلم «خاکستر الماس» به کارگردانی «آندری وایدا» است.

در بین آثار اقتباسی این فیلم را یکی از بهترین ها می دانم، «سرزمین موعود» رمانی است که این فیلم از روی آن ساخته شده و تا جایی که به خاطر دارم حدود 30 سال قبل به فارسی ترجمه شده است. «آندری وایدا»ی لهستانی از آن کارگردان های خوش فکری است که اغلب فیلم هایش را دوست دارم، او در ساخت این فیلم آنقدر هنرمندانه کار کرده که شاید بهتر بود لقب «همیشه استاد»(آلفرد هیچکاک) را به او می دادند! فیلم های او هم از لحاظ تنوع مضمونی و هم از نظر اقتباس ادبی واقعا از جمله شاهکارهای سینمای جهان به شمار می آید. ساخت فیلم هایی که تماشای آن را به شما پیشنهاد دادم به سال ها قبل بازمی گردد، از همین رو شاید بد نباشد از میان ساخته های جدید هم به سریال امریکایی «قصه ندیمه» اشاره کنم، این سریال بر اساس رمان معروف «سرگذشت ندیمه» نوشته «مارگارت اتوود» نویسنده سرشناس کانادایی ساخته شده و تا همین حالا یک فصل آن در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

داستان این سریال همچون کتاب «1984» «جورج اورول» درباره آرمانشهر وارونه ای است که تصویری هولناک را در برابر تماشاگر قرار می دهد. داستان هیچ کدام از این فیلم ها را نمی گویم تا خودتان- اگر شده همین آخر هفته- به سراغ شان بروید. اما این سریالی که گفتم ماجرایی عجیب دارد، داستان آن در جامعه ای روایت می شود که اغلب زنانش از باروری محروم شده اند. دو پیشنهاد هم از بین فیلم های ایرانی تولید سال های اخیر دارم که به راحتی از طریق شبکه نمایش خانگی قابل دسترسی هستند. «در دنیای توساعت چند است؟» ساخته «صفی یزدانیان» است، «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد هم آنقدر فیلم خوبی است که دراولین فرصت آن را ببینید. این ساخته داوودنژاد فیلمی اجتماعی است که در آن خبری از اخلاق گرایی مبتذل شعارزده رایج در سایر فیلم های ایرانی نیست، اما خیلی هوشمندانه از تاثیر فضای مجازی بر ذهن دختری 15 ساله می گوید.