آرشیو دوشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۹۳
بازار دیجیتال
۲۶

تبعیض نژادی در میان روبات ها

ایسنا: پژوهشگران نیوزیلندی ادعا می کنند که تبعیض نژادی، به دنیای روبات ها نیز راه یافته و به معیاری برای انتخاب آنها تبدیل شده است. همه انسان ها تا حدود گوناگونی با گرایش های تبعیض نژادی انسانی آشنا هستند، اما شاید این گرایش ها به روبات ها نیز راه یابند. پژوهش جدیدی که در «دانشگاه کانتربری» (Cant) نیوزیلند صورت گرفت، نشان می دهد که اگر روبات ها، ویژگی های شبه انسانی مانند چشم یا چهره داشته باشند، انسان ها آنها را براساس رنگشان انتخاب می کنند و در صورت نیاز به واکنش در برابر روبات ها، روبات های سیاه رنگ زودتر از روبات های سفیدرنگ مورد هجوم قرار می گیرند.

پژوهشگران، تصاویر افرادی از نژادهای گوناگون و یک روبات شبه انسان را جمع آوری کردند، سپس، رنگ روبات را باتوجه به رنگ های گوناگون پوست انسان تغییر دادند. پس از این مرحله، از شرکت کنندگان خواسته شد که نقش مامور پلیس را بازی کنند و در مورد شلیک به تصاویر گوناگون تصمیم بگیرند. تصاویر، چهره افراد گوناگون و چهره روبات را شامل می شد که برخی از آنها سلاح به همراه داشتند و برخی بدون سلاح بودند. شرکت کنندگان، تصاویر را برای چند ثانیه دیدند و سپس از آنها خواسته شد که براساس غریزه خود واکنش نشان دهند. نتایج این بررسی نشان داد شرکت کنندگان که بیشتر آنها سفید پوست بودند، در شلیک به تصاویر انسان و روبات سیاه رنگ، شتاب بیشتری داشتند. همچنین آنها در برابر انسان ها و روبات های غیرمسلح سفید پوست، زودتر از شلیک خودداری می کردند.

در مقاله این پژوهش آمده است: سطح توافق در میان شرکت کنندگان هنگام برخورد با مفاهیم نژادی، قابل توجه بود. شرکت کنندگان توانستند به سادگی، نژاد روبات ها را تشخیص دهند و تعصب آنها هنگام تیراندازی، براساس این مقوله های اجتماعی صورت گرفت. این نتایج، پیامدهای ناخوشایندی برای آینده دارند. بسیاری از روبات های کنونی، سفید رنگ هستند و به گفته پژوهشگران، به سازندگان شان شباهت دارند. شاید نقش این روبات ها و همکاری شان با انسان ها، به زودی در جهان گسترش یابد و اگر بیشتر روبات ها، سفیدرنگ باشند، تبعیض نژادی و تعصب در جهان تشدید می شود. «کریستوف بارتنک» (Christoph Bartneck)، استاد دانشگاه کنتربری و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: هدف ما از این پژوهش، ترغیب متخصصان روباتیک به ابداع روبات هایی است که به عقاید نژادپرستی، واکنش نشان می دهند. نیازی نیست که همه روبات های ساخته شده، سفیدرنگ باشند.