آرشیو چهارشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۹۵
گردشگری
۱۷
مقاصد تابستانی

بر بام «جهان نما»

بکر ماندن و تخریب کمتر طبیعت و جاذبه های گردشگری استان گلستان از آنجا که در بین استان های مازندران، گیلان و خراسان رضوی قرار گرفته است این شانس را برای طبیعت گردان به ارمغان آورده تا از دیدنی های زیبای گوشه گوشه آن استفاده کنند. اگر جزو علاقه مندان مناطق بکر و دهکده ها و روستاهای در دل طبیعت هستید سفر به استان گلستان را به شما پیشنهاد می کنیم. یکی از زیباترین دهکده های ییلاقی به نام دهکده جهان نما در این استان و در شرقی ترین قسمت رشته کوه البرز قرار دارد و در فصل تابستان بهترین زمانی است که می توانید به این نقطه بکر سفر کنید؛ روستایی دست نخورده با معماری بومی و سنتی و به دور از فرآیندهای شهری شدن که کم از فضای کوهستانی سوئیس هم ندارد.

بر بام «جهان نما»

در این منطقه می توانید یک مجموعه کامل از کوه نوردی در کوه های دوکالی، شاه پسند، کالت، چلستان، زبله، تلمبار و لنده کوه، دره نوردی در دره های مغزی، جلینک بلینگ، سفید دره و ترکت، دشت نوردی و همچنین حرکت در مسیر رودخانه و رفتن به دل چشمه ها را تجربه کنید؛ چشمه هایی مانند نخود چشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا و رودخانه هایی مانند رود چهارباغ، مغزی ترکت و سفیدرود که باید به دیدار آنها بروید و می توانید از وجود این چشمه ها و رودها به علت قرار گرفتن روستا در دشتی وسیع میان جنگل های چندین میلیون ساله هیرکانی و کوه های البرز لذت ببرید؛ مکانی که البته به بام گلستان نیز معروف است و اگر تا بالاترین قله های منطقه جهان نما صعود کنید شهرهای کردکوی، گرگان و بندر ترکمن را خواهید دید. البته این نکته فراموش نشود که برای طی کردن این مسیرها حتما به یک راه بلد، تجهیزات مناسب و آب کافی نیاز است.

اگر برای رسیدن به این منطقه از سمت کردکوی به سمت روستای جهان نما حرکت کنید یکی از دیدنی های ساخت بشر را که مربوط به قرن پنجم قمری می شود، خواهید دید؛ میل رادکان یا گنبد رادکان که بر بدنه این میل 35 متری کتیبه ای با بدنه ساده آجری، تزیینات گچ کاری و سقفی مخروطی قرار دارد. از جمله آثار تاریخی دیگری که می توانید در این محدوده از دیدن آنها لذت ببرید، جاده شاه عباسی، شهر باستانی تمیشه، امامزاده روشن آباد، ابراهیم و چهار کوه، دهکده ییلاقی درازنو، پارک جنگلی امام رضا، گورستان قدیمی کمرسرک و جلینگ بلینگ هستند. البته زمانی که تصمیم می گیرید به این منطقه سفر کنید خود را برای نداشتن برخی امکانات شهری از جمله برق، آب لوله کشی، گاز، تلفن همراه و... آماده کنید.

برای رسیدن به این روستا اگر از تهران حرکت می کنید، بهترین مسیر برای شما دو جاده هراز و فیروزکوه است. سپس یک جاده ماشین رو خواهد بود که از رادکان عبور می کند و البته بخش زیادی از این مسیر شن ریز و خاکی است. برای همین اگر با وسیله شخصی قصد سفر دارید بهتر است خودروی شما دو دیفرانسیل باشد و شاسی بلند. همچنین با باک پر وارد این محدوده شوید و آب کافی نیز به همراه داشته باشید. برای اقامت چند شب در این روستا نیز کلبه ها و اتاقک های خالی وجود دارد که می توانید از روستاییان اجاره کنید. اگر هم می خواهید چادر بزنید، بهتر است نزدیک خانه های روستایی این کار را انجام دهید.