آرشیو چهارشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۹۵
بازرگانی
۵

آمریکا خواستار تحریم اندونزی در WTO شد

دنیای اقتصاد: در پی پیروزی آمریکا در مناقشه تجاری اش با اندونزی در سازمان تجارت جهانی (WTO)، آمریکا مدعی شد که این مناقشه در سال 2017 برایش 350 میلیون دلار هزینه داشته است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، آمریکا در جدیدترین دعوی خود علیه اندونزی مدعی شده است که این کشور از قواعد سازمان تجارت جهانی تبعیت نکرده است و به همین دلیل واشنگتن به دنبال وضع تحریم های سالانه علیه آن است تا به این وسیله خسارت وارده بر منافع آمریکا جبران شود. در بیانیه آمریکا در این باره آمده است: «براساس تحلیل های اولیه از داده های موجود برای برخی محصولات، سطح این خسارات در حدود 350 میلیون دلار برای سال 2017 برآورد شده است.» در این بیانیه همچنین آمده است: «ایالات متحده همزمان با رشد اقتصاد اندونزی، این رقم را سالانه به روزرسانی می کند.»

آمریکا و نیوزیلند هر دو موفق شده اند در سال گذشته میلادی در پرونده شکایت مطرح شده در سازمان تجارت جهانی علیه محدودیت های وارداتی اندونزی به پیروزی دست یابند. کالاهایی که اندونزی محدودیت واردات آنها را وضع کرده بود طیف گسترده ای از محصولات غذایی، گیاهان و محصولات دامی را در برمی گیرد که از جمله آنها می توان به سیب، انگور، سیب زمینی، پیاز، گل ها، آبمیوه، میوه های خشک، احشام، جوجه و گوشت گاو اشاره کرد. اندونزی در برابر این تصمیم آمریکا هنوز واکنشی نشان نداده و اعلام کرده است که موضوع را در دست مطالعه دارد با این توضیح که قوانین مربوط به واردات غذا پیش از این در اندونزی مورد اصلاح قرار گرفته است. نیوزیلند هم مدعی شده است که سیاست های وارداتی اندونزی در سال گذشته ضرری معادل یک میلیارد دلار نیوزیلند (برابر با 637 میلیون دلار آمریکا) به بخش گوشت گاو این کشور وارد کرده است. تا کنون اما نشانه هایی از اعمال تحریم های مشابه آمریکا از سوی این کشور مشاهده نشده است. فرآیند درخواست غرامت معمولا سال ها زمان می برد و به احتمال زیاد اندونزی نسبت به ابعاد تحریم های احتمالی اعتراض خواهد داشت.