آرشیو چهارشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۷۳
سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت و گو با دکتر مونا نوربخش، فوق تخصص غدد کودکان

مراقب بلوغ زودرس دخترتان باشید

سن طبیعی بلوغ دختران چندسالگی است؟

سن بلوغ دختران بین 9 تا 13سال است. این مساله اگر از هفت یا هشت سالگی شروع شود، به عنوان بلوغ زودرس تلقی می شود. بلوغ طبیعی از مغز آغاز می شود که به آن بلوغ زودرس مغزی گفته می شود. اگر منشا بلوغ از غدد فوق کلیه، تخمدان یا تومور باشد به آن بلوغ زودرس کاذب می گویند. بلوغ طبیعی در دختران از رشد سینه ها شروع می شود.

علل بلوغ زودرس چیست؟

علت بلوغ زودرس دختران 90درصد نامشخص است، اما در پسران بیشتر به علت بیماری است. علل مرکزی بلوغ به علت تحریکاتی است که از هیپوتالاموس بر هیپوفیز وارد و منجر می شود هیپوفیز هورمون ترشح کند که این هورمون ها استروژن بسازند. مهم ترین علت بلوغ زودرس مرکزی وجود تومورهای مغزی است که نیاز به مداخله اورژانس دارد. سابقه ضربه به سر بر اثر تصادف یا سقوط و عفونت در پرده های مغزی باعث بلوغ زودرس مرکزی در دختر و پسر می شود. علل محیطی بلوغ زودرس عبارتند از: پرکاری غده فوق کلیه، تومور فوق کلیه، تومور تخمدان، تومورهایی که استروژن یا HCG ترشح می کنند،کم شدن فعالیت بدنی کودکان، مصرف غذاهای آماده، افزایش وزن در دختران و پسرها؛ البته شروع بلوغ می تواند ژنتیک هم باشد.

کودک 7 ساله که رشد ناخن هایش متوقف شده، روی رشد قدی اش هم تاثیر می گذارد؟

رشد ناخن ممکن است جنبه ژنتیک - وارثتی داشته باشد.کمبود املاح کلسیم، ویتامین D در رشد استخوان و ناخن موثر است. همچنین باید به فکر کم کاری تیروئید نیز باشیم. در بیشتر موارد علت مهمی ندارد و زمینه ژنتیک دارد.

آیا کسی که دچار بلوغ زودرس شده، در آینده به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا می شود؟

مهم ترین عامل خطر سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاقی و مقاومت به انسولین است. افرادی که بلوغ زودرس دارند ممکن است در معرض این بیماری قرار گیرند، اما رابطه این دو در تحقیقات گزارش نشده است.

نشانه های بلوغ زودرس چیست؟

اولین نشانه، رشد خیلی سریع کودک است. همچنین تغییر در بوی بدن، پیدایش جوش در صورت و بینی، باید والدین را مشکوک کند. خیلی اوقات والدین وقتی فرزندشان عادت ماهانه می شود، مراجعه می کنند که خوب نیست؛ چراکه شروع قاعدگی آخرین علامت بلوغ است. عارضه اصلی بلوغ زودرس، بسته شدن صفحات رشدی و کوتاهی قد است.