آرشیو پنج‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۸
ایران زمین
۱۹

خانه نشینی مردم شمال سیستان و بلوچستان

محمد فرتوت عنایت

زاهدان - / امروز سی امین روز متوالی است که وزش بادهای 120 روزه در شمال سیستان و بلوچستان موجب کاهش دید افقی شده؛ به طوری که کمینه دید طی این مدت در زابل بین 700 متر تا 8 کیلومتر و بیشینه سرعت وزش باد نیز بین 72 تا 111 کیلومتر بر ساعت شده است. «محمود دیانتی» رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با «ایران» اظهار داشت: صبح دیروز (چهارشنبه) بیشینه سرعت وزش بادهای 120 روزه در زابل به 112 کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک حاصل از غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را تا 2 هزار و 283 میکروگرم بر مترمکعب معادل 15 برابر حد مجاز افزایش داد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: باد و گرد و خاک علاوه بر زابل، کیفیت هوا در 4 شهرستان شمالی دیگر شامل زهک، هیرمند، هامون و نیمروز را نیز بشدت کاهش داده، به طوری که دید افقی روز گذشته در شهر زهک به 200 متر رسید.وی افزود: بادهای 120 روزه و گرد وغبار برخاسته از چشمه های تولید گردوغبار علاوه بر 5 شهرستان شمال استان، شهرهای واقع در امتداد نوار شرق تا جنوب شرق کشور و ولایات همجوار 2 کشور افغانستان و پاکستان را نیز تحت تاثیر قرار داده، به طوری که روز سه شنبه و چهارشنبه اکثر این نواحی همراه با یکی از پدیده های خاکدار (باد و گرد و خاک، طوفان و گرد و خاک و انواع گرد و غبار) بوده است.

دیانتی با بیان اینکه صبح دیروز دید افقی در شهرهای سراوان، زهک، خاش، نصرت آباد، مهرستان و زابل به بین 2 تا 3 کیلومتر رسید، افزود: این در حالی است که علاوه بر این شهرها، از شهرهای پنجگور و نوکندی در پاکستان نیز پدیده گردوغبار و کاهش دید تا 2کیلومتر گزارش شده است.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تصاویر دریافتی از ماهواره های هواشناسی نیز نشان می دهد که گرد وغبار به بخش های غربی افغانستان و بخش قابل توجهی از پاکستان نفوذ پیدا کرده است.

وی ادامه داد: الگوهای پیش یابی نشان می دهد که امروز سرعت وزش باد در نواحی شمال استان کاهش می یابد، اما مجدد از روز شنبه هفته آینده بر شدت وزش این بادها افزوده می شود.