آرشیو پنجشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۸
ایران جمعه: کافه جمعه
۱۳
پیشنهاد هفته

این تابلو یکی از گرانترین آثار هنری به فروش رفته در حراجی های جهان است

جیغ

محمود مکتبی (منتقد هنری)

«جیغ» شاهکار اکسپرسیونیست «ادوارد مونش» است. این تابلو یکی از گرانترین آثار نقاشی کل تاریخ هنر است و جزو 10 تابلوی برتر تمام تاریخ به شمار می آید. در سال 2010 یکی از نسخه های «جیغ» به قیمت بی نظیر 120 میلیون دلار در شعبه نیویورک حراجی بزرگ «ساتبی» به فروش رسید.

«مونش» در این تابلو، فردی وحشت زده را در پس زمینه ای به رنگ قرمز نشان می دهد که صورتش را میان دو دست گرفته و فریاد می زند. در حال حاضر سه نسخه از «جیغ» موجود است که همگی در نروژ (دو تابلو در موزه «مونک» و سومی در ناسیونال گالری نروژ) نگهداری می شوند.

«مونش» مادرش را در سال 1868 میلادی به خاطر بیماری سل از دست داد و بعد از او نیز خواهرش درگذشت. پس از مرگ مادرش، پدرمونش این ترس را در ذهن کودکانه او جا داد که اگر به هر طریقی گناه کند، بدون هیچ بخششی محکوم به مرگ و فنا خواهد شد. مونش بعدها در این باره گفت: بیماری، دیوانگی و مرگ، فرشته هایی بودند که تمام زندگی من را احاطه کرده بودند. یکی از تابلوهای نقاشی مطرح تاریخ هنر را باید شاهکار ادوارد مونش نروژی دانست که چندی پیش، در یک حراجی، به قیمت حدود 120 میلیون دلار به فروش رفت. اثری که به قول سینمایی ها، در ژانر وحشت خلق شده است.