آرشیو پنجشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۹۶
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

چشم انداز بازارهای مالی

احسان آذری نیا

رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی به عوامل مختلف از جمله وضعیت تجاری هر کشور با دیگر کشورها، وضعیت کلی اقتصادی جهان، سیاست های پولی بانک های مرکزی و وضعیت سیاسی در هر کشور وابسته است.

بازارهای مالی جهان در ماه های اخیر تحت تاثیر این عوامل قرار داشته اند و انتظار می رود در ماه های آینده نیز روندهایی که تاکنون مشاهده شده ادامه یابد. این به آن معناست که فعالان بازارهای مالی به اخبار مربوط به تنش های تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری این کشور، سیاست های بانک های مرکزی و نیز وضعیت کلی اقتصاد جهان توجه ویژه ای خواهند داشت. در هفته های گذشته اخبار مربوط به سیاست های حمایت گرایانه دولت آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی این کشور و شرکای تجاری آن به ویژه اتحادیه اروپا و چین داشته است. بورس چین از شدت یافتن تنش های یاد شده لطمات بزرگ دیده و شاخص آن پیوسته کاهش یافته است. در اروپا نیز طی ماه های اخیر شاخص های مالی رشد قابل ملاحظه ای نداشته اند؛ البته در ژاپن وضعیت اقتصادی بهتر شده و این کشور تا اندازه ای از اثرات منفی تدابیر حمایت گرایانه آمریکا مصون بوده است.

پیش بینی های مختلف درباره عملکرد بازارهای مالی در ماه های آینده مطرح شده است. کارشناسان معتقدند برای مدتی دیگر ترامپ در مسیر تحقق ایده «اول آمریکا» به اعمال فشار بر شرکای تجاری آمریکا ادامه خواهد داد و این یک عامل نگرانی سرمایه گذاران است. اتحادیه اروپا و چین تاکنون نه تنها تسلیم خواسته های آمریکا نشده اند بلکه اقدامات تلافی جویانه ای انجام داده اند در نتیجه بر شدت تنش ها افزوده شده است. از سوی دیگر، حرکت بانک مرکزی آمریکا به سمت محدود کردن برنامه های حمایتی در نهایت به کاهش نرخ رشد این کشور منجر می شود. البته در اروپا و ژاپن برنامه های حمایتی بانک های مرکزی ادامه پیدا کرده است. در مطالب حاضر، به مهم ترین عوامل موثر بر عملکرد بازارهای مالی و برخی پیش بینی ها درباره وضعیت این بازارها در ماه های آینده اشاره شده است.