آرشیو شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۹
ایران زمین
۲۰

پل «ورسک» مشکلی ندارد

پل ورسک ضمن اینکه از سوی کارشناسان فنی 2 دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر تهران نظارت می شود، همچنین هر سال از سوی کارشناسان ابنیه فنی این پل بازبینی و مشکلات روبنایی و زیربنایی احتمالی آن برطرف می شود.

«یوسف گران پاشا»، مدیرکل راه آهن شمال با اشاره به اینکه علاوه بر این، سنسورهای هشدار دهنده فنی نیز روی پل ورسک نصب شده که هرگونه مشکل فنی را اطلاع رسانی می کند، به ایرنا گفت: هرگونه بروز مشکل فنی برای این پل ریلی تکذیب می شود و مطرح شدن این مباحث ناشی از اطلاع نداشتن از وضعیت نگهداری آن است.

گران پاشا در مورد پایان یافتن ضمانتنامه ابنیه فنی پل ورسک از سوی کشور سازنده، افزود: هیچ گونه مباحثی در مورد گارانتی برای ابنیه فنی در دنیا مرسوم نیست و مهم ترین بحث در این ساخت و سازها، شیوه نگهداری است که در مورد پل ورسک تمام مسائل فنی رعایت می شود. در حال حاضر قدمت برخی ابنیه در جهان به یکهزار سال نیز می رسد که همچنان مورد استفاده است و تنها راهکار بهینه برای بهره برداری از آنها، نگهداری اصولی و درست آنهاست.

مدیرکل راه آهن شمال گفت که هم اکنون پل ورسک توانایی نگهداری 400 تن وزن قطار و واگن ها را دارد و روزانه افزون بر 16 رام قطار مسافری و بیش از 30 رام قطار باری از این پل تردد می کنند.

به گفته وی، سالانه 2.5 میلیون تن بار از روی پل ورسک حمل می شود و این ظرفیت با برقی شدن قطار و بهره برداری از اسکله رورو در بندرامیرآباد به 7.5 میلیون تن خواهد رسید.

مدیرکل راه آهن شمال با اشاره به اینکه طرح برقی کردن قطار محور شمال از سوی پیمانکاران روسی در حال اجراست، افزود: مرحله اول این طرح برای تجهیز امکانات در کشور سازنده پیگیری می شود و در مجموع تا سال 1401 این پروژه به بهره برداری می رسد.