آرشیو شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۵۷
سیاست
۴
عکس نوشت

انتشار عکسی از آذری جهرمی و کیمیا علیزاده واکنش های بسیاری در فضای مجازی برانگیخت

ماجرای وزیر جین پوش و هشتگ های توییتری

نخستین ساعات تعطیلات آخر هفته بود که عکسی از محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درکنار کیمیا علیزاده، دختر تکواندوکار دوست داشتنی ایرانی موجی از واکنش های کاربران فضای مجازی را برانگیخت. علیزاده دختر ورزشکار و قهرمان ایرانی که قرار بود پرچمدار کاروان ایران در بازی های آسیایی باشد و حالا به خاطر مصدومیت نه تنها از این مهم بازمانده، بلکه حتی از حضور در رقابت ها هم محروم شده است و این اتفاق تراژیک قلب ایرانیان بسیاری را به درد آورده و احساسات میلیون ها هواخواه «کیمیا» را برانگیخته است.

با این حال علت اصلی بارها و بارها بازنشر این عکس، نه لبخند «کیمیا» بود، نه تقدیر «وزیر جوان» از این ورزشکار دوست داشتنی. آنچه این عکس را این چنین مورد توجه کاربران قرار داد، پوشش متفاوت آذری جهرمی بود. وزیر دهه شصتی کابینه مسن حسن روحانی که آن چنان که در این چند ماهی که از وزارتش می گذرد، ثابت کرده شاید بیش از هرچیز با رموز رسانه و تبلیغات آشنا باشد، با یک شلوار جین و پیراهن آستین کوتاه در اتاق کارش میزبان دختر تکواندوکار ایرانی بود و همین پوشش نامتعارف بار دیگر «آذری_جهرمی» را در فضای مجازی «هشتگ» کرد.

نکته جالب در این میان، گستردگی و تنوع واکنش ها به پوشش «وزیر جوان» بود. تا آن جا که در میان کاربران بودند گروهی که این پوشش را در حد «شق القمر» بالا برده و این تفاوت ظاهری را نشانه ای از تفاوتی عمیق در نوع نگاه آذری جهرمی تحلیل کردند و در مقابل، طیفی نیز «وزیر جوان» را به خاطر تلاش برای آنچه ازسوی این کاربران نوعی «پوپولیسم» و «عوام فریبی» خوانده شد، مورد هجمه های شدید انتقادی قرار دادند. عجیب آنکه منتقدان در ادامه انتقادهای خود به آذری جهرمی جریان اصلاحات را نیز هدف قرار دادند و این جریان سیاسی را به فریبکاری متهم کردند. آن هم در شرایطی که آذری جهرمی نه تنها هیچ سابقه ای در جریان اصلاحات نداشته و ندارد، بلکه اتفاقا مهم ترین منتقدانش در جریان رای اعتماد همین اصلاح طلبان و فراکسیون امید مجلس بود و مهم ترین حامیانش، اصولگرایان در 2 فراکسیون نمایندگان ولایی و مستقلین ولایی!

این نخستین بار نیست آذری جهرمی با اقداماتی از این دست، این چنین کاربران فضای مجازی را به واکنش هایی مثبت و منفی وامی دارد. به هر حال، فارغ از آنکه انگیزه «وزیر جوان» از این حضور پررنگ در فضای رسانه چیست و آیا واقعا آن چنان که منتقدان این رفتار آذری جهرمی ادعا می کنند، علت اصلی تلاش برای دستیابی به درجات بالاتر سیاسی ازجمله «ریاست جمهوری» است یا مطابق ادعای موافقان رفتار متفاوت، هدف آذری جهرمی، صرفا ساختارشکنی هایی بجا در راستای ارتقای سطح اعتماد عمومی به حاکمیت است، پرسش بی پاسخ آن است که علت ورود به حوزه هایی که ارتباطی به اختیارات وزیر ارتباطات ندارد، چیست؟ همان طور که برخی می گویند چگونه حضور «وزیر جوان» با آستین کوتاه در اتاق کار امری پسندیده و حتی مورد تحسین است اما رانندگان تاکسی قزوینی از همین پوشش زیر آفتاب داغ تابستان منع شده اند. در میان انبوه این سوال ها که هرکدام به کرات نیز مطرح شده، شاید یک سوال کمتر مورد توجه قرار گرفته است: اینکه پشت دوربین عکاسی که در اتاق وزیر آمده ثبت تصویر بوده، چه کسی ایستاده و این عکس چطور به فضای رسانه ای درز کرده است؟!