آرشیو شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۹
ایران زمین
۲۰

خراسان شمالی، محل امن یوزپلنگ در کشور

بیشترین شمار یوزپلنگ کشور در واحد سطح مربوط به خراسان شمالی است، به طوری که در زیستگاه میاندشت این استان، 7 تا 8 قلاده از این گونه کمیاب مشاهده شده است.

به گزارش ایرنا، «سیداصغر مطهری» مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه باید توجه ویژه ای به منطقه میاندشت که از زیستگاه های مهم یوز در کشور است، شود، افزود: سال گذشته یوز ماده به همراه چند توله در میاندشت مشاهده شد. شمار طعمه های یوزها در میاندشت نیز افزایش یافته و اینکه جمعیت یوزها ثابت بماند، یک موفقیت محسوب می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره افزایش جمعیت یوزها در میاندشت، گفت: افزایش جمعیت یوزها کار سختی شده، اما امید است با همراهی مردم و سایر نهادها این امر محقق شود. به دنبال تحریم ها، اعتبارات بین المللی برای پروژه ملی یوز نیز به دست مان نرسیده، اما سازمان محیط زیست تلاش دارد تا پروژه مزبور را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه بیشتر توله یوزها که در میاندشت به دنیا می آیند، به «خارتوران» می روند، گفت: پارک ملی خارتوران با وسعت 1.5 میلیون هکتار، یکی از زیستگاه های یوز در کشور است که به لحاظ وسعت، دومین پارک ملی دنیاست. در این پارک، وسعت زیاد سبب می شود که یوزهای نر و ماده کمتر همدیگر را ملاقات و مشاهده کنند از این رو زادآوری این گونه وحشی هم کمتر اتفاق می افتد اما در میاندشت خراسان شمالی این مشکل کمتر است و وسعت زیستگاهی کم، سبب شده تا شرایط برای زادآوری بیشتر باشد. یکی از مشکلات و دغدغه ها برای حفاظت از یوزها، محدود شدن زیستگاه هاست زیرا اکنون جاده ها توسعه یافته و روستاها و زمین های کشاورزی گسترده شده، از این رو زیستگاه های یوزها و سایر گوشتخواران محدود است.

مطهری با اشاره به وقوع تصادف های منجر به مرگ وحوش، افزود: در استان سمنان گزارش هایی از مرگ و تلف شدن یوزها بر اثر تصادف منتشر می شود که البته باید راهکارهای لازم از طرف راه و شهرسازی انجام شود.