آرشیو شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۹
ایران زمین
۲۰

استان مرکزی کمترین میزان بیکاری را دارد

بنا بر اعلام مرکز آمار، استان مرکزی با میانگین 7.3 درصد، پایین ترین نرخ بیکاری کشور را امسال به خود اختصاص داده، اما نرخ بیکاری 15 درصدی خمین در این استان زنگ خطری است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

به گزارش ایرنا، «احمد طهرانی» فرماندار خمین با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان این شهرستان هیچ گونه مهارت شغلی ندارند در حالی که مدرک دانشگاهی دارند و کارفرمایان به علت بهره وری پایین در امور تخصصی از پذیرش و به کارگیری آنان خودداری می کنند، اظهار داشت: واحد خودرو سازی خمین تا نیمه اول امسال تکمیل و به بهره برداری می رسد و برای تامین نیروی انسانی به افراد متخصص و ماهر نیاز دارد. صنعت پتروشیمی این شهرستان نیز تا پایان امسال آغاز به کار می کند و به زنجیره ای از نیروی انسانی ماهر نیاز دارد که این مهم در دستور کار فنی و حرفه ای قرار گرفته است.

طهرانی عنوان کرد: تغییر رویه نظام آموزشی از «تئوری محوری» به «مهارت آموزی» نیازی جدی است و باید گام های اساسی در فرهنگ سازی و حوزه اجرا برداشته شود. دولت عزم خود را برای کاهش نرخ بیکاری جزم کرده و با بسته های تشویقی در حوزه صنعت و کشاورزی می کوشد تا توسعه این بخش ها را رقم بزند، اما موفقیت این راهبرد در گرو هدایت موثر و کارشناسی مهارت های شغلی است.

«مهدی محمدی» مدیر آموزش و پرورش خمین نیز در این خصوص اظهار داشت: درصد بیکاری دانش آموختگان بیکار هنرستان ها نسبت به شاخه های نظری کمتر است و از آنجا که نیروی انسانی عامل موثر در رونق تولید و ایجاد کارآفرینی و فراهم کردن فرصت های اشتغالزایی است، توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش امری ضروری محسوب می شود.

وی گفت: با اجرای طرح هدایت تحصیلی استقبال دانش آموزان برای نام نویسی و تحصیل در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش این شهرستان از 12 درصد به 30 درصد افزایش یافته است.