آرشیو شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۹
اجتماعی
۲۱
سررسید

پذیرش دانشجوی پولی متوقف نشد

خرداد سال 94 معاون آموزشی وزیرعلوم اعلام کرد، پذیرش دانشجوی پولی در پردیس های خودگردان متوقف شده است. به گفته مجتبی شریعتی نیاسری اساسی ترین دلیل بازنگری سیاست های پردیس های دانشگاهی، خارج شدن برخی از این پردیس ها از ریل و ماموریت خود بود.

پیگیری: ایجاد پردیس های خودگردان از سال 90، تحت عنوان پردیس بین الملل کلید زده شد. در ابتدا هدف از راه اندازی این پردیس ها، ایجاد ظرفیت های جدید و جلوگیری از خروج ارز از کشور و جذب دانشجویان بین المللی بود. اما مسئولان وزارت علوم در دولت یازدهم بارها اعلام کردند که این پردیس ها از حوزه ماموریت خود خارج شدند و حالا سه سالی می شود که مسئولان آموزشی از بازنگری سیاست های پردیس های دانشگاهی خبر دادند. همچنین بیست و سوم دی ماه 1396 وزیر علوم اعلام کرده بود: با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه ها در دوره های بدون شهریه و روزانه، دوره های پردیس های خودگردان (پردیس های پولی) بتدریج تعدیل می شوند.

نتیجه: موضوع پردیس های خودگردان برای دانشگاه ها اهمیت بسیاری دارد و دانشگاه ها حاضر نیستند از توسعه این دوره ها کم کنند، زیرا با توجه به وضعیت بودجه، دریافت شهریه از دانشجویان پردیس ها خود به منبع درآمدی برای دانشگاه ها تبدیل شده است. درباره تعطیلی پردیس های خودگردان محمودنیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران به خبرنگار «ایران» گفت: ما هنوز پردیس های خودگردان را تعطیل نکرده ایم اما آن را قانونمند کرده ایم. محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف هم اعلام کرد: پردیس این دانشگاه در تهران کم کم متوقف می شود اما پردیس کیش متوقف نشده است.