آرشیو پنجشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۷۴
فرهنگ
۹

2 کتاب از 2غایب حاضر

روز گذشته رسانه ها خبر از انتشار دو کتاب از دو نویسنده ای را که در قید حیات نیستند، منتشر کردند. تسنیم از انتشار «گفت وگوی دال با الاغ» محمود گلابدره ای خبر داده و ایبنا هم نوشته «خاری سرگشته در بیابان» عمران صلاحی منتشر شده است.این دو کتاب برای اولین بار منتشر شده اند. گفت وگوی دال با الاغ توسط نشر معارف روانه بازار کتاب شده و در سه قسمت تقسیم بندی شده است. قسمت نخست، نقد مفصلی است بر گفت وگوی ایران با آمریکا، در قسمتی از این نقد آمده است: 6000 تا 7000 سال 72 هزار بار گفت وگو بازم گفت وگو؟ کدوم گوزنی با کدوم گرگی گفت وگو می کند؟ که ما گفت وگو کنیم. کدام دالی با الاغی گفت وگو می کند که ما گفت وگو کنیم؟... بخش دوم این کتاب یادداشت مشهور و مهمی بر تشییع جنازه احمد شاملوست، قسمت سوم نیز آشنایی مختصری با محمود گلابدره ای است که ناشر به این مجموعه اضافه کرده است.آن طور که تسنیم نوشته، این کتاب را دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در شمارگان 3000 نسخه به قیمت 4000 تومان منتشر کرده است. تاکنون لحظه های انقلاب چاپ دهم، یازدهم و دوازدهم، لنده قناری چلچله ها و دال و آقای جلال سنگ سه مثقال آثاری است که دفتر نشر معارف از گلابدره ای چاپ کرده است.

انتشارات ناهید هم کتاب چاپ نشده مرحوم عمران صلاحی را با عنوان خاری سرگشته در بیابان که تصحیح و مقدمه صلاحی بر دیوان باباطاهر است برای اولین بار منتشر کرد. این کتاب در واقع دیوان باباطاهر است که عمران صلاحی آن را تصحیح کرده و مقدمه ای بر آن نوشته است.

صلاحی در این مقدمه، به شیوه ای خاص و کاملا تازه به معرفی باباطاهر و بازنگری در دوبیتی های به جا مانده از او پرداخته است. می توان گفت مقدمه، آمیزه ای است از طنز و تحقیق. افسانه های غلوآمیز متون عرفانی، محملی شده اند تا صلاحی با زبان شوخ و شنگ و گاهی نیشدار تصویر و تصور پیشینیان از شاعر این دوبیتی ها را نخست نقل و سپس نقد کند. ضمن خواندن روایات متون کهن از زندگی و سلوک باباطاهر، درمی یابیم که صلاحی در این باره به پژوهش مفصلی دست زده است.کتاب «خاری سرگشته در بیابان؛ دیوان باباطاهر» با مقدمه و تصحیح عمران صلاحی و بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات ناهید به چاپ رسیده و طی هفته جاری روانه بازار کتاب می شود.