آرشیو پنجشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۷۴
جامعه
۱۸

«درنای طناز» در تالاب گندمان فرود آمد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از دیده شدن دو قطعه پرنده کمیاب درنای طناز برای نخستین بار در تالاب بین المللی گندمان شهرستان بروجن خبر داد.

به گزارش ایرنا، شهرام احمدی افزود: دیدن این گونه حمایت شده در تالاب گندمان و در فصل گرم تابستان نشان دهنده وضعیت مناسب و اهمیت این زیستگاه بین المللی است. به گفته وی، امسال لانه گزینی و تابستان گذرانی پرندگان در تالاب های استان افزایش داشته است و اکنون بیش از 30 هزار قطعه پرنده از خانواده کشیم ها، چنگر، حواصیل، لک لک، اگرت، مرغابی و اردک در تالاب گندمان تابستانی گذرانی می کنند.

درنای طناز، پرنده ای با 95 سانتی متر طول و کاکل بلند و سفید که از پشت چشم آغاز می شود و در پس گردنش آویزان است، منقار خیلی کوچکی دارد که به آسانی از دیگر درناها قابل تشخیص است.

پروبال درنای طناز به طور کلی خاکستری مایل به آبی و صورت و جلوی گردن و سینه اش سیاه است که به یک دسته پرهای سیاه دراز و آویزان منتهی می شود و شاه پرهای بالش نیز سیاه و انتهای سیاه رنگ شاه پرهای ثانوی داخلی آن خیلی بلند و روی دم آویزان است که از دم درناهای معمولی نیز کم پشت تر است.

تالاب بین المللی گندمان با 1070هکتار گستره در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد، مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.